k 2017

Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie

MAREŠ, Jan and Tomáš KOHOUTEK

Basic information

Original name

Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie

Name in Czech

Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie

Name (in English)

Beginning teachers well-being - research study

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu Hradec Králové, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00094971

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

začínající učitelé; well-being; profesní socializace začínajících učitelů

Keywords in English

beginning teacher; well-being; beginning teacher socialization
Změněno: 15/3/2018 10:46, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je představení situace českých začínajících učitelů z hlediska jejich životní a profesní spokojenosti a identifikovat faktory (s důrazem na pracovní prostředí), které jejich profesní a životní spokojenost ovlivňují. Příspěvek přináší výsledky výzkumu zaměřeného reflexi profesní socializace začínajícími učiteli s důrazem na celkové emocionální hodnocení vstupu do profese a změn, které přináší přechod z akademické půdy do výukové praxe. Na základě výsledků výzkumu probíhajícího v šesti krajích ČR na reprezentativním vzorku začínajících učitelů (do čtyř let praxe) prezentujeme výsledky kvantitativní části výzkumu, který zahrnoval online dotazníkové šetření u 380 začínajících učitelů. Výsledky jsou interpretovány v kontextu teorií well-beingu (Pavot, Diener, 1993), transakčního modelu zvládání zátěže (Lazarus, 2006), vynořující se dospělosti (Arnett, 2007)a profesního vývoje učitele (Lukas, 2008). Teoretické koncepty se vztahují k osobní a pracovní spokojenosti (Pavot, Diener, 1993), vývojovým specifikům v psychologické perspektivě (Arnett, 2003; Lacinová a kol. 2016), transakčnímu modelu zvládání zátěže (Lazarus, 2006) a profesnímu vývoji učitele (Lukas, 2008). On-line dotazníkové šetření proběhlo ve čtyřech etapách v letech 2015–2017 (380 respondentů). Dotazník obsahoval 70 položek a zaměřoval se na vnější faktory socializace začínajících učitelů a jejich životní spokojenost (wellbeing; Pavot, Diener, 1993). Data byla analyzována běžnými statistickými postupy – EFA, regresní modely. Podařilo se identifikovat významné, avšak spíše slabé vztahy životní spokojenosti (well-being) se sledovanými oblastmi profesní socializace (Píšová, 2013; vedení školy, kolegové, žáci, rodiče, širší společenský kontext). Zaměřili jsme se na identifikaci položek, které s obecnou životní spokojeností významněji korelují, a pokusili jsme se identifikovat faktory, které napříč oblastmi k životní spokojenosti začínajících učitelů přispívají nejvíce.

In English

The aim of the paper is to present the situation of Czech novice teachers in terms of their life and professional satisfaction and to identify factors (with an emphasis on the working environment) that affect their professional and life satisfaction. The paper presents the results of a research focused on the reflection of professional socialization by novice teachers, with an emphasis on the overall emotional assessment of entry into the profession and the changes brought about by the transition from academia to teaching practice. Based on the results of the research carried out in six Czech regions on a representative sample of starting teachers (up to four years of practice), we present the results of the quantitative part of the research, which included an online questionnaire survey of 380 starting teachers. The results are interpreted in the context of well-being theories (Pavot, Diener, 1993), the transactional model of burden management (Lazarus, 2006), emerging maturity (Arnett, 2007) and teacher development (Lukas, 2008). Theoretical concepts relate to personal and work satisfaction (Pavot, Diener, 1993), developmental specifics in a psychological perspective (Arnett, 2003, Lacinová et al., 2016), transactional model of burden management (Lazarus, 2006) and professional development of a teacher (Lukas, 2008). The online questionnaire survey was conducted in four phases between 2015-2017 (380 respondents). The questionnaire contained 70 items and focused on the external factors of socialization of novice teachers and their life satisfaction (wellbeing; Pavot, Diener, 1993). Data were analyzed by EFA, regression models. We identified significant, but rather weak, relationships of well-being with the monitored areas of professional socialization (Píšová, 2013, school management, colleagues, pupils, parents, wider social context). We focused on identifying items that correlate more with general life satisfaction, and we tried to identify factors that make the most contribution across the life-satisfaction areas of novice teachers.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation

Files attached

CAPV_2017_Zivotni_spokojenost_zacinajicich_ucitelu_O_vyzkumna_studie.pptx
Request the author's version of the file