B 2017

Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace

ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace

Name (in English)

Normal Life In Not So Normal Times. Primary Schools And Their Teachers (Not Only) During The So-Called Normalization Period

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Vydání první. Praha, 192 pp. 2017

Publisher

Wolters Kluwer

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00094989

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7552-709-7

Keywords (in Czech)

základní školy; dějiny školství; učitel; socialismus; každodennost; orální historie

Keywords in English

elementary schools; history of education; teacher career; everyday life; oral history

Tags

20th century, Elementary school, history od education, history of 20th century, rivok

Tags

Reviewed
Změněno: 12/4/2018 12:28, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Kniha Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace vytváří plastický obraz československého socialistického školství, který se zakládá jak na vzpomínkách pamětníků, získaných metodou orální historie, tak na studiu archivních, mnohdy pro podobné účely dodnes nevyužitých dokumentů. Prezentuje výsledky pedagogicko-historického výzkumu, který proběhl v uplynulých letech. V centru pozornosti stojí vzdělávání učitelů před rokem 1989 a jejich zkušenosti s výukou na základních školách. Pedagogové kromě (politicky laděných) schůzí ve škole popisují i svou mimopracovní činnost a volný čas. Doposud poměrně neprobádané téma pak představuje snaha o ateizaci společnosti, v níž měli právě učitelé sehrávat důležitou roli. Pamětníci rovněž podávají svědectví o atmosféře ve školách v době pražského jara a o tzv. strategiích přežití, prověrkách i postizích, které po něm následovaly, či o období normalizace. Kniha navazuje na publikaci Socialistická základní škola pohledem pamětníků. Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji.

In English

The volume is one of the main outcomes of a research project called “Everyday life of a primary school in the Normalization period as viewed by teachers. Using oral history in studying contemporary history of formal education”, supported by the Czech Science Foundation (project no. 14-05926S). The first chapter of the book focuses on methodology of historical-pedagogical research. In its first part, the authors discuss one of the possible approaches to researching general history, presenting the so-called history of the everyday and microhistory. Then they show how adopting this approach may influence research in contemporary history of pedagogy and education. They describe and explain the nature, limits and possibilities of oral history and researching teachers’ life stories. In the end of the chapter, the authors pay attention to the theoretical basis of researching teachers’ life stories, dealing also with some general issues in narrative analysis in history research. The following chapter deals with sources of knowledge about the past. The next chapter describes and explains the methodology of the research undertaken, which combines two approaches to studying contemporary history – macrohistory and microhistory – in order to achieve a more complex understanding of the topic. Another important part of the book is the historical framework containing a brief history of socialist education. This chapter provides a general historical context to the findings of the research. The following chapters of the volume present the main findings of the research.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
Displayed: 6/11/2024 04:29