ZOUNEK, Jiří. Digitální technologie ve vzdělávání a v pedagogickém výzkumu (Digital technologies in education and pedagogical research). 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální technologie ve vzdělávání a v pedagogickém výzkumu
Name (in English) Digital technologies in education and pedagogical research
Authors ZOUNEK, Jiří.
Edition 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) digitální technologie; pedagogický výzkum; metodologie; formální a informální učení; mládež
Keywords in English digital technologies; educational research; methodology; formal and informal learning; digital youth
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Changed: 24/9/2017 22:18.
Abstract
Problematika digitálních technologií představuje jedno z významných témat současného vzdělávání. Zahrnuje například aktivity na poli školské politiky, ale také implementaci digitálních technologií do života škol i dalších vzdělávacích institucí. Nelze ale také nevidět, že v českém pedagogickém výzkumu toto téma nenašlo dosud větší ohlas, byť máme k dispozici výsledky několika výzkumů i dílčích studií. Tento stav souvisí zřejmě i s faktem, že výzkum či evaluace dopadů implementace digitálních technologií do vzdělávání nebyl do roku 2014 součástí žádné státní politiky či následných realizačních kroků. Digitální technologie tak představují výzvu nejen pro školský terén, didaktiku či přípravu učitelů, ale mnohé výzvy stojí rovněž před pedagogickým výzkumem. Ten by totiž měl zaměřit svoji pozornost nejenom na tradiční „využívání digitálních technologií ve vzdělávání“, ale také na „možnosti digitálních technologií v pedagogickém výzkumu“. Autor se proto ve své přednášce zaměří nejenom na výzvy pro výzkum školního vzdělávání a učení, ale ukáže také na nutnost vnímat digitální technologie jako součást života učitelů i žáků. Zaměří se rovněž na výzkum ve virtuálním prostoru, který se stává důležitou součástí života dnešních žáků (a nakonec i studentů učitelství, učitelů a rodičů). Není totiž již udržitelné tradičně převažující pojetí, které můžeme popsat jako „digitální technologie a jejich využití ve formálním vzdělávání“ či „digitální technologie jako (didaktický) nástroj v rukou učitele“. V další části přednášky se bude autor věnovat digitálním technologiím a jejich možnostem v pedagogickém výzkumu. Samotné technologie totiž nabízejí řadu možností, jak sbírat i analyzovat data o chování či učení žáků i učitelů. Celkově tak můžeme získat potřebné poznatky o edukační realitě v éře digitálních technologií, které lze využít jak pro rozvoj odborného poznání této problematiky, tak pro školsko-politické diskuze (a budoucí vize) nebo pro rozvoj či inovace přípravy budoucích učitelů. Výsledky vědeckého výzkumu navíc musí bourat mýty spojované s digitálními technologiemi ve vzdělávání, ale jsou i dobrým základem ke kritickému nahlížení na nereálná optimistická očekávání často spojovaná s digitálními technologiemi.
Abstract (in English)
In his lecture, the author focused not only on the challenges for research on school education and learning, but also on the need to perceive digital technologies as part of the life of both teachers and pupils. Author also focused on virtual space research, which is becoming an important part of the life of today's pupils (and also of teachers or parents).
Links
GA17-06152S, research and development projectName: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 09:20