V originále
Hlavním cílem příspěvku je popsat, vysvětlit a interpretovat dosavadní výsledky empirického výzkumu, který se zaměřuje na role digitálních technologií v životě dnešních (patnáctiletých) žáků. Sekundárním cílem příspěvku je představení nového výzkumného projektu s názvem Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů (podporován GAČR, č. p. 17-06152S). Tento projekt se zaměřuje na digitální technologie a to jakými způsoby vstupují do každodenního života a učení žáků, v různých kontextech a v různých prostředích. Náš výzkum ukazuje, že škola sehrává důležitou úlohu v osvojování dovedností využívat ICT v různých životních situacích. Výsledky ale také naznačují význam mimoškolního prostředí, které hraje roli nejen při samotném osvojování, ale také v dalším rozvoji schopností a dovedností využívat ICT. Výsledky výzkumů rovněž upozorňují na nevyužitý potenciál ICT ve vzdělávání, ale i na potenciální hrozby, které přináší ICT do života žáků. Příliš ovšem nevíme o „životě“ a aktivitách žáků ve virtuálním prostředí.
Anglicky
The main goal of the paper is to describe, explain and interpret the results of existing empirical research, which focuses on the roles of digital technologies in the lives of present-day (fifteen-year) students. The secondary goal of the paper is to present new research project called Digital technologies in everyday lives and learning of students (supported by GACR, project no. 17-06152S). The project focuses on digital technologies and the ways in which they are present in everyday lives and learning of students, across a variety of contexts and environments. Our research shows that school plays an important role in acquiring the skills to use ICT in different life situations. Also, the results suggest the importance of outside school environment, which plays a role not only in learning and acquiring skills and abilities to use ICT but also in their further development. The results of our research also emphasize the unused potential of ICT in education as well as the potential threats technologies are posing to students’ lives. However, we still do not know very much about "the life" and activities of students in a virtual environment.