B 2017

Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona

Basic information

Original name

Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci

Name in Czech

Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci

Name (in English)

Interdisciplinary approach in early speech therapy intervention

Authors

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 262 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00097684

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8659-3

Keywords (in Czech)

raná logopedická intervence; dítě raného věku; vývoj řeči a jazykových schopností; včasná diagnostika; screeningové vyšetření; opožděný vývoj řeči; narušený vývoj řeči; interdisciplinární spolupráce

Keywords in English

Early speech therapy intervention; Early childhood; Speech and language skills development; Early diagnostics; Screening; Delayed speech development; Disrupted speech development; Interdisciplinary collaboration

Tags

Reviewed
Změněno: 6/4/2018 15:57, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Monografie se zabývá vysoce aktuální problematikou rané logopedické intervence v širších souvislostech. Publikace reflektuje na současný trend užívaný především v zahraničí, který se snažíme prosadit i v našich podmínkách – včasný záchyt dětí s opožděným/narušeným vývojem řeči, identifikaci deficitů ve vývoji komunikační schopnosti a včasné zahájení stimulace vývoje řeči a jazykových schopností. V publikaci jsou uvedeny závěry výzkumných šetření, jejichž hlavním cílem bylo analyzovat aktuální situaci v oblasti intervence u dítěte s deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností v raném věku z pohledu zainteresovaných odborníků. Ambicí publikace je upozornit na potřebu vzájemné spolupráce a jednotnosti v doporučovaných postupech při intervenci u těchto dětí z pozice pediatrů, logopedů, foniatrů, psychologů, předškolních pedagogů a v případě potřeby dalších odborníků.

In English

The monograph deals with highly current issue of early speech therapy intervention in wider perspective. The paper reflects contemporary foreign trends which are planned to be applied in the Czech Republic. These trends include early identification of children with delayed/disrupted speech development, identification of deficits in communication skills development and early stimulation of speech development and language abilities. In the monograph the results of research surveys are stated. The aim of research surveys was to analyse contemporary situation in the field of intervention for children with speech and language skills deficits at an early age from the point of view of interested professionals. The ambition of the monograph is to highlight the need for mutual cooperation and consistency in the recommended procedures for the intervention in these children from the position of paediatricians, speech therapists, phoniatrics, psychologists, preschool educators and other experts if needed.