ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Martin SEDLÁČEK. Kolektivita a účelnost v dialogickém vyučování (Collectivity and Purposefulness in Dialogic Teaching). In XXV. Konference České asociace pedagogického výzkumu, 13.-14. 9. 2017, Hradec Králové. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kolektivita a účelnost v dialogickém vyučování
Name (in English) Collectivity and Purposefulness in Dialogic Teaching
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXV. Konference České asociace pedagogického výzkumu, 13.-14. 9. 2017, Hradec Králové, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095028
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Dialogic teaching; Collectivity; Productive participation; Student talk; Open discussion
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 4/4/2018 08:50.
Abstract
Realizovali jsme projekt akčního výzkumu zaměřený na změnu komunikačního chování učitelů druhého stupně základní školy směrem k tzv. dialogickému vyučování. Kvantitativní analýza dialogických indikátorů přesvědčivě doložila, že projekt byl úspěšný v tom smyslu, že došlo ke změně pozorovatelných parametrů výukové komunikace. Především se zvýšil podíl rozvitých žákovských promluv s argumentací (viz Šeďová et al., 2016). Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, zda paralelně došlo v pedagogické komunikaci ve zkoumaných třídách k nějakým změnám v kolektivitě (tzn. počtu žáků, který se do komunikace zapojuje) a účelnosti (tzn. napojení na učivo a vzdělávací cíle učitele).
Abstract (in English)
We conducted an action research project focused on changing communication behaviour of lower-secondary level teachers towards dialogic teaching. Qualitative analysis of dialogic indicators clearly showed that the project succeeded in facilitating a change in observable parameters of classroom discourse. Most significantly, the amount of elaborate student talk with reasoning rose (see Šeďová et al., 2016). The aim of this paper is to explore whether there were any parallel changes in teaching communication in the classes examined in terms of collectivity (i.e. the number of students participating in communication) and purposefulness (i.e. links to the curriculum and teacher's educational goals).
Links
GA17-03643S, research and development projectName: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
PrintDisplayed: 15/10/2024 07:36