J 2019

Identification of altitude profiles in 3D geovisualizations: the role of interaction and spatial abilities

KUBÍČEK, Petr, Čeněk ŠAŠINKA, Zdeněk STACHOŇ, Lukáš HERMAN, Vojtěch JUŘÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

Identification of altitude profiles in 3D geovisualizations: the role of interaction and spatial abilities

Autoři

KUBÍČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí), Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí), Vojtěch JUŘÍK (203 Česká republika, domácí), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí) a Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

International Journal of Digital Earth, Taylor & Francis, 2019, 1753-8947

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10500 1.5. Earth and related environmental sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

on-line verze článku

Impakt faktor

Impact factor: 3.097

Kód RIV

RIV/00216224:14310/19:00114983

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.1080/17538947.2017.1382581

UT WoS

000456500200004

Klíčová slova anglicky

3D geovisualizations; stereoscopic and monoscopic 3D vision; spatial abilities; level of navigational interactivity

Štítky

NZ

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2021 09:37, Mgr. Marie Šípková, DiS.

Anotace

V originále

Three-dimensional geovisualizations are currently pushed both by technological development and by the demands of experts in various applied areas. In the presented empirical study, we compared the features of real 3D (stereoscopic) versus pseudo 3D (monoscopic) geovisualizations in static and interactive digital elevation models. We tested 39 high-school students in their ability to identify the correct terrain profile from digital elevation models. Students’ performance was recorded and further analysed with respect to their spatial abilities, which were measured by a psychological mental rotation test and think aloud protocol. The results of the study indicated that the influence of the type of 3D visualization (monoscopic/stereoscopic) on the performance of the users is not clear, the level of navigational interactivity has significant influence on the usability of a particular 3D visualization, and finally no influences of the spatial abilities on the performance of the user within the 3D environment were identified.

Návaznosti

MUNI/A/1419/2016, interní kód MU
Název: Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země II
Investor: Masarykova univerzita, Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU
Název: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
Zobrazeno: 9. 11. 2024 16:09