RUSINKO, Marcela. Státem vedené soudní procesy závěru padesátých let a soukromé umělecké sběratelství v komunistickém Československu : Jaroslav Borovička a Václav Butta (State-led Trials in the 1950s and Private Art Collecting in the Communist Czechoslovakia : Jaroslav Borovička and Václav Butta). In Bartlová, Milena. Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity. 1st ed. Praha: UMPRUM, 2017, p. 226-235. ISBN 978-80-87989-23-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Státem vedené soudní procesy závěru padesátých let a soukromé umělecké sběratelství v komunistickém Československu : Jaroslav Borovička a Václav Butta
Name (in English) State-led Trials in the 1950s and Private Art Collecting in the Communist Czechoslovakia : Jaroslav Borovička and Václav Butta
Authors RUSINKO, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity, p. 226-235, 10 pp. 2017.
Publisher UMPRUM
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00097823
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-87989-23-4
Keywords in English art collecting; czech modern art; state-led trial; Communist Czechoslovakia; National Gallery in Prague
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 2/4/2018 20:48.
Abstract
Soukromé umělecké sběratelství prošlo v komunistickém Československu v prvním poúnorovém desetiletí celým komplexem ideologicky motivovaných persekucí. Jejich vrcholem byly v letech 1959 a 1960 účelové exemplární soudní procesy s významnými předválečnými uměleckými sběrateli, bývalými představiteli buržoazie. Proces s Jaroslavem Borovičkou (1912 - 2009), započatý v únoru 1959, vyústil v nejrozsáhlejší dobovou sbírkovou konfiskaci, týkající se devíti set uměleckých položek. Sběratel a obchodník obžalovaný z organizované spekulace a "ohrožení zásobování" se hájil tvrzením, že „obraz originál není předmětem potřeby, jak vyžaduje skutková podstata trestného činu spekulace, pro který je stíhán,“ nýbrž „umělecký výtvor ducha“, čímž v kontextu procesu vyvolal abstraktní diskusi směřující k samotné podstatně umění v socialistické společnosti a otázce, zda již „v dnešní etapě přestavby společnosti na společnost socialistickou… jsou obrazy s výtvarnou hodnotou předmětem potřeby“. Druhým detailně archivně dokumentovaným případem, ústícím v majetkovou konfiskaci, obohacení předních veřejných sbírek a exemplární nepodmíněné tresty, byl proces s podnikatelem a mecenášem Václavem Buttou (1888–1968), spolu s nímž byl v paralelní při souzen i soudobý ředitel Umělecko-průmyslového muzea Emanuel Poche (1903–1987).
Abstract (in English)
In the first decade after 1948, private art collecting in the Communist Czechoslovakia experienced a great deal of ideologically motivated oppression. The persecution peaked in 1959 and 1960 by exemplary trials with eminent pre-war art collectors, former representatives of the bourgeoisie. The trial with Jaroslav Borovička, initiated in February 1959, resulted in the most comprehensive contemporary confiscation of a collection comprising of about nine hundred art objects. The collector and trader accused of organised speculation and “causing danger to supplies” defended himself by claiming that “an original painting is not an object of necessity, as required by the facts of the case of speculation he was charged with”, but rather an “artistic creation of the spirit”, which led to an abstract discussion about the character of art in the socialist society and the question of whether “paintings of an artistic value are objects of necessity at the present stage of transforming the society into a socialist society”. Another well documented case, resulting in the confiscation of property, the enrichment of the leading public collections and exemplary punishment, was the trial with the entrepreneur and patron Václav Butta, tried simultaneously with Emanuel Poche, the then director of the Museum of Applied Arts.
PrintDisplayed: 20/7/2024 09:21