RUSINKO, Marcela. Státem vedené soudní procesy závěru padesátých let a soukromé umělecké sběratelství v komunistickém Československu : Jaroslav Borovička a Václav Butta. In Bartlová, Milena. Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity. 1. vyd. Praha: UMPRUM. s. 226-235. ISBN 978-80-87989-23-4. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Státem vedené soudní procesy závěru padesátých let a soukromé umělecké sběratelství v komunistickém Československu : Jaroslav Borovička a Václav Butta
Název anglicky State-led Trials in the 1950s and Private Art Collecting in the Communist Czechoslovakia : Jaroslav Borovička and Václav Butta
Autoři RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity, od s. 226-235, 10 s. 2017.
Nakladatel UMPRUM
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00097823
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87989-23-4
Klíčová slova anglicky art collecting; czech modern art; state-led trial; Communist Czechoslovakia; National Gallery in Prague
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 2. 4. 2018 20:48.
Anotace
Soukromé umělecké sběratelství prošlo v komunistickém Československu v prvním poúnorovém desetiletí celým komplexem ideologicky motivovaných persekucí. Jejich vrcholem byly v letech 1959 a 1960 účelové exemplární soudní procesy s významnými předválečnými uměleckými sběrateli, bývalými představiteli buržoazie. Proces s Jaroslavem Borovičkou (1912 - 2009), započatý v únoru 1959, vyústil v nejrozsáhlejší dobovou sbírkovou konfiskaci, týkající se devíti set uměleckých položek. Sběratel a obchodník obžalovaný z organizované spekulace a "ohrožení zásobování" se hájil tvrzením, že „obraz originál není předmětem potřeby, jak vyžaduje skutková podstata trestného činu spekulace, pro který je stíhán,“ nýbrž „umělecký výtvor ducha“, čímž v kontextu procesu vyvolal abstraktní diskusi směřující k samotné podstatně umění v socialistické společnosti a otázce, zda již „v dnešní etapě přestavby společnosti na společnost socialistickou… jsou obrazy s výtvarnou hodnotou předmětem potřeby“. Druhým detailně archivně dokumentovaným případem, ústícím v majetkovou konfiskaci, obohacení předních veřejných sbírek a exemplární nepodmíněné tresty, byl proces s podnikatelem a mecenášem Václavem Buttou (1888–1968), spolu s nímž byl v paralelní při souzen i soudobý ředitel Umělecko-průmyslového muzea Emanuel Poche (1903–1987).
Anotace anglicky
In the first decade after 1948, private art collecting in the Communist Czechoslovakia experienced a great deal of ideologically motivated oppression. The persecution peaked in 1959 and 1960 by exemplary trials with eminent pre-war art collectors, former representatives of the bourgeoisie. The trial with Jaroslav Borovička, initiated in February 1959, resulted in the most comprehensive contemporary confiscation of a collection comprising of about nine hundred art objects. The collector and trader accused of organised speculation and “causing danger to supplies” defended himself by claiming that “an original painting is not an object of necessity, as required by the facts of the case of speculation he was charged with”, but rather an “artistic creation of the spirit”, which led to an abstract discussion about the character of art in the socialist society and the question of whether “paintings of an artistic value are objects of necessity at the present stage of transforming the society into a socialist society”. Another well documented case, resulting in the confiscation of property, the enrichment of the leading public collections and exemplary punishment, was the trial with the entrepreneur and patron Václav Butta, tried simultaneously with Emanuel Poche, the then director of the Museum of Applied Arts.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 05:17