KOLEJKA, Jaromír, Martin BOLTIŽIAR and Matej VOJTEK. Staré cesty v Dolním Pomoraví v okolí Mikulčic a Kopčan: hypotézy podpořené analýzou starých map a leteckých snímků (Old roads in Dolní Pomoraví Area in the Mikulčice and Kopčany area: hypotheses supported by the analysis of old maps and aerial imagery). In 25. středoevropská geografická konference. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Staré cesty v Dolním Pomoraví v okolí Mikulčic a Kopčan: hypotézy podpořené analýzou starých map a leteckých snímků
Name in Czech Staré cesty v Dolním Pomoraví v okolí Mikulčic a Kopčan: hypotézy podpořené analýzou starých map a leteckých snímků
Name (in English) Old roads in Dolní Pomoraví Area in the Mikulčice and Kopčany area: hypotheses supported by the analysis of old maps and aerial imagery
Authors KOLEJKA, Jaromír, Martin BOLTIŽIAR and Matej VOJTEK.
Edition 25. středoevropská geografická konference, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 10511 Environmental sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) staré mapy, tematické mapy, letecké snímky, hradiště, kostel sv. Margity Antiochijské
Keywords in English old maps, thematic maps, aerial imagery, fortification, church of St. Margaret of Antiochia
Tags Great Moravia, old maps, old roads, ortophotomap
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Changed: 13/10/2017 17:22.
Abstract
Předkládaný příspěvek nabízí postup integrované analýzy starých map a leteckých snímků pořízených v různých obdobích několika let za účelem identifikace starých cest v dolním Pomoraví. Rovinatá krajina, reprezentovaná nivou řeky Moravy, prodělala v okolí Mikulčic a Kopčan četné změny v souvislosti jak s vývojem vlastní nivy, tak jejím využíváním člověkem od nejstarších dob po současnost. Vzhledem k tomu, že jde o inundační území, fluviální procesy vedly ke vzniku typických tvarů reliéfu, které byly člověkem zohledněny při vedení cest. Také pozdější hydrotechnické zásahy do přírodního režimu nivy se rovněž odrazily ve vedení cest. Zohlednění jak přírodních, tak antropogenních podmínek působících v nivě mohou být tedy vhodným východiskem k odlišení dávných a novějších úseků cest. Ze znalosti dávné cestní sítě lze odvozovat i dřívější majetkové poměry a dosah vlivu obcí, v daném případě dokonce přibližný průběh dávné staleté mezistátní hranice v rovině nivy. Integrovaná analýza starých map a leteckého snímkového materiálu přináší mnohdy zajímavé a neočekávané výsledky, které mohou nalézt také praktické uplatnění a mohou být pomůckou k realizaci dalších prostorových analýz vedoucích k novým zjištěním. Demonstrované výsledky sice přesahují svým obsahem spíše do vzdálené, či blízké nedatované minulosti, avšak se mohou rozmanitým způsobem uplatnit při rozhodování o budoucnosti zájmového území, které kandiduje na zápis do seznamu UNESCO jako přeshraniční archeopark.
Abstract (in English)
The paper deals with a method of integrated analysis of old maps and aerial photographs taken at different periods in order to identify old roads in the region of Dolní Pomoraví. The plain landscape, represented by the floodplain of the Morava River, has undergone numerous changes in the area of Mikulčice and Kopčany in connection with the development of its own floodplain and its use by man from the earliest times to the present. Since it is the inundation area, fluvial processes have led to the formation of typical terrain shapes that have been taken into account when crating the roads. Moreover, the later hydrotechnical interventions into the natural regime of the floodplain also reflected in the creation of roads. Taking into account both natural and anthropogenic conditions in the floodplain, they can therefore be a good starting point for distinguishing old and newer parts of roads. From the knowledge of old road network, it is possible to derive the former property conditions and impact of the settlements and in this case, it is also the approximate course of the centuries-old state border across the floodplain. Integrated analysis of old maps and aerial imagery often brings interesting and unexpected results that can also be found in practical applications and can be helpful in making further spatial analyses leading to new findings. Although the results extend beyond to a rather distant or near undated past, they can be applied in a variety of ways when deciding on the future of the study area which stands for UNESCO registration as a cross-border archaeopark.
PrintDisplayed: 6/6/2024 02:59