PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách (The phenomenon of technical education in secondary schools). Brno: Masarykova univerzita, 2017, 213 pp. Odborné a technické vzdělávání, svazek 1. ISBN 978-80-210-8677-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách
Name (in English) The phenomenon of technical education in secondary schools
Authors PECINA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, 213 pp. Odborné a technické vzdělávání, svazek 1, 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00097982
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8677-7
Keywords in English Technology engineering sciences; the vocational technical education in the Czech Republic; didactics of technical subjects in the system of pedagogical sciences; the system of teaching of technical subjects.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 12/4/2019 10:58.
Abstract
Předložená teoreticko - empirická odborná kniha je věnována vybraným otázkám technického vzdělávání na středních školách. Její využití je však širší, s přesahem do základního i vysokoškolského technického vzdělávání. První část je věnována vymezení techniky a strukturaci technických věd a systému technického vzdělávání na základních a středních školách. V další části je pozornost zaměřena na didaktiku technických předmětů v systému pedagogických věd. Následuje pojednání o systému výuky odborných technických předmětů a vědeckovýzkumné činnosti v oblasti odborných technických předmětů. Nejrozsáhlejší část práce je věnována otázkám výukových cílů, obsahu výuky a technologii výuky technických předmětů a to z hlediska teoretického, prakticko – metodického a empirického. Vybraná relevantní teorie je doplněna aplikačními příklady z výuky technických předmětů. Poslední část práce představuje výzkumnou zprávu z oblasti příležitostí žáků k aktivní činnosti ve výuce technických předmětů na středních školách. Součástí příloh je ukázka profilu absolventa technického oboru, ukázka učebního plánu, ukázka učebních osnov, výzkumný nástroj a seznam škol, kde byl proveden výzkum.
Abstract (in English)
The presented theoretical - empirical book is devoted to selected questions of technical education in secondary schools. Its use is wider reaching into basic and higher technical education. The first part is dedicated to defining and structuring techniques of engineering and technical education system at primary and secondary schools. In another part of the attention is focused on teaching technical subjects in the system of pedagogical sciences. Following discussion of the educational system of vocational technical courses and research in the field of technical subjects. The largest part is devoted to the issues of educational objectives, content, teaching and technology teaching technical subjects in terms of theoretical, practical - methodological and empirical. Selected relevant theory is complemented with application examples of teaching technical subjects. The last part presents a research report in the area of opportunities for pupils to active involvement in teaching technical subjects in secondary schools. The appendixes is a sample profile of a graduate technical field demonstration of the curriculum, sample curricula, research tool and a list of schools where the research was done.
PrintDisplayed: 18/9/2024 09:46