Detailed Information on Publication Record
2017
Historie brněnské univerzity jako téma evropské univerzitní kultury
FASORA, Lukáš and Jiří HANUŠBasic information
Original name
Historie brněnské univerzity jako téma evropské univerzitní kultury
Name (in English)
The History of the University in Brno as a Topic of the History of the European University Culture
Authors
FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří HANUŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Bratislava, 95 rokov Filozofickej fakulty UK. Pohlad do dejín inštitúcie a jej akademickej obce, p. 31-39, 9 pp. 2017
Publisher
Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00098008
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-223-4390-9
Keywords (in Czech)
univerzitní dějiny; metodologie; komparace; master narrativ
Keywords in English
University History; methodology; comparison; master narrativ
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 17/4/2018 10:54, prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
V originále
Příspěvek poukazuje na metodologické aspekty zpracování univerzitních dějin jako tématu z oblasti dějin kultury, vědy a edukace. Autoři ukazují cestou moderních kulturních dějin turbulentní vývoj středoevropského univerzitního systému, v komparativní perspektivě se vyrovnávají s otázkou udržitelnosti "velkopříběhu" jako dominantního znaku univerzitních dějin, včetně otázky zápasu o místa paměti, událostí a osobností. Zvažují míru politických tlaků na formování "příběhu" univerzity, vliv vnějších aktérů dění na vnímání univerzity ve veřejném prostoru, konfliktních linií uvnitř univerzitní komunity a nabízí perspektivu práce s "velkým" příběhem napříč střední Evropou.
In English
The contribution deals with methodological aspects of university history as a topic from the field of culture of science and education. The authors present their thesis about the turbulent development of the Central European university system and about the demanding effort of Central European researchers to keep the continuity of scientific work under political pressure. The contribution also deals with the issues of the cohesion of “universitas” in Central European conditions in the modern history and follows the lines of conflicts both within the universities and the university community, as well as among other stakeholders in tertiary education. The authors apply the approach of modern cultural history, i.e. the interest in sharing university “stories”, places, events and personalities shaping the culture of Central European university in a comparative perspective.