D 2017

Historie brněnské univerzity jako téma evropské univerzitní kultury

FASORA, Lukáš and Jiří HANUŠ

Basic information

Original name

Historie brněnské univerzity jako téma evropské univerzitní kultury

Name (in English)

The History of the University in Brno as a Topic of the History of the European University Culture

Authors

FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří HANUŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Bratislava, 95 rokov Filozofickej fakulty UK. Pohlad do dejín inštitúcie a jej akademickej obce, p. 31-39, 9 pp. 2017

Publisher

Univerzita Komenského v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00098008

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-223-4390-9

Keywords (in Czech)

univerzitní dějiny; metodologie; komparace; master narrativ

Keywords in English

University History; methodology; comparison; master narrativ

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 17/4/2018 10:54, prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek poukazuje na metodologické aspekty zpracování univerzitních dějin jako tématu z oblasti dějin kultury, vědy a edukace. Autoři ukazují cestou moderních kulturních dějin turbulentní vývoj středoevropského univerzitního systému, v komparativní perspektivě se vyrovnávají s otázkou udržitelnosti "velkopříběhu" jako dominantního znaku univerzitních dějin, včetně otázky zápasu o místa paměti, událostí a osobností. Zvažují míru politických tlaků na formování "příběhu" univerzity, vliv vnějších aktérů dění na vnímání univerzity ve veřejném prostoru, konfliktních linií uvnitř univerzitní komunity a nabízí perspektivu práce s "velkým" příběhem napříč střední Evropou.

In English

The contribution deals with methodological aspects of university history as a topic from the field of culture of science and education. The authors present their thesis about the turbulent development of the Central European university system and about the demanding effort of Central European researchers to keep the continuity of scientific work under political pressure. The contribution also deals with the issues of the cohesion of “universitas” in Central European conditions in the modern history and follows the lines of conflicts both within the universities and the university community, as well as among other stakeholders in tertiary education. The authors apply the approach of modern cultural history, i.e. the interest in sharing university “stories”, places, events and personalities shaping the culture of Central European university in a comparative perspective.

Files attached

Fasora_Hanus_95rokovFiFUK.pdf
Request the author's version of the file
Fasora_Hanus_95rokovFiFUK_pfbxinsw.pdf
Request the author's version of the file