BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Dítě s opožděním ve vývoji řeči – čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku? (Children with delayed speech development – wait until they reach the age of three or start a therapy in their early age?). Pediatrie pro praxi. Olomouc: Solen, s.r.o., 2017, vol. 18, No 2, p. 114-116. ISSN 1213-0494.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dítě s opožděním ve vývoji řeči – čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku?
Name in Czech Dítě s opožděním ve vývoji řeči – čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku?
Name (in English) Children with delayed speech development – wait until they reach the age of three or start a therapy in their early age?
Authors BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pediatrie pro praxi, Olomouc, Solen, s.r.o. 2017, 1213-0494.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00098046
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) vývoj řeči; opožděný vývoj řeči; včasná diagnostika; stimulace rodiči
Keywords in English speech development; delayed speech development; early diagnostics; stimulation by parents
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 23/3/2018 10:24.
Abstract
Cílem této přehledové studie je informovat praktické lékaře pro děti a dorost o významu včasné diagnostiky u dětí s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností. Jsou zde uvedeny dvě skupiny dětí, které jsou rizikové z hlediska vývoje řeči a jazykových schopností - děti s identifikovatelným rizikem a děti potencionálně rizikové. Příspěvek upozorňuje na přínos včasné diagnostiky a možnosti intervence s akcentem na terapeutické strategie, vycházející se sociopragmatické vývojové teorie.
Abstract (in English)
The aim of this review study is to inform general practitioners for children and adolescents about the importance of early diagnostics of children with delayed speech and language competence development. It specifies two groups of children who are at risk as regards speech and language competence development – children with an identified risk and children with a potential risk. The contribution points out the benefits of early diagnostics and possible intervention with an emphasis on therapeutic strategies based on the sociopragmatic development theory. The aim of this review study is to inform general practitioners for children and adolescents about the importance of early diagnostics of children with delayed speech and language competence development. It specifies two groups of children who are at risk as regards speech and language competence development – children with an identified risk and children with a potential risk. The contribution points out the benefits of early diagnostics and possible intervention with an emphasis on therapeutic strategies based on the sociopragmatic development theory.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:17