J 2017

Dítě s opožděním ve vývoji řeči – čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku?

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona

Basic information

Original name

Dítě s opožděním ve vývoji řeči – čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku?

Name in Czech

Dítě s opožděním ve vývoji řeči – čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku?

Name (in English)

Children with delayed speech development – wait until they reach the age of three or start a therapy in their early age?

Authors

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pediatrie pro praxi, Olomouc, Solen, s.r.o. 2017, 1213-0494

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00098046

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vývoj řeči; opožděný vývoj řeči; včasná diagnostika; stimulace rodiči

Keywords in English

speech development; delayed speech development; early diagnostics; stimulation by parents

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2018 10:24, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem této přehledové studie je informovat praktické lékaře pro děti a dorost o významu včasné diagnostiky u dětí s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností. Jsou zde uvedeny dvě skupiny dětí, které jsou rizikové z hlediska vývoje řeči a jazykových schopností - děti s identifikovatelným rizikem a děti potencionálně rizikové. Příspěvek upozorňuje na přínos včasné diagnostiky a možnosti intervence s akcentem na terapeutické strategie, vycházející se sociopragmatické vývojové teorie.

In English

The aim of this review study is to inform general practitioners for children and adolescents about the importance of early diagnostics of children with delayed speech and language competence development. It specifies two groups of children who are at risk as regards speech and language competence development – children with an identified risk and children with a potential risk. The contribution points out the benefits of early diagnostics and possible intervention with an emphasis on therapeutic strategies based on the sociopragmatic development theory. The aim of this review study is to inform general practitioners for children and adolescents about the importance of early diagnostics of children with delayed speech and language competence development. It specifies two groups of children who are at risk as regards speech and language competence development – children with an identified risk and children with a potential risk. The contribution points out the benefits of early diagnostics and possible intervention with an emphasis on therapeutic strategies based on the sociopragmatic development theory.