CHOVANEC, Jan. Cliché. In Stanlaw, James (ed.). The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology. 1st ed. Hoboken: Wiley Blackwell. p. 1-5. 1. ISBN 978-1-118-78676-5. doi:10.1002/9781118786093.iela0054. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cliché
Name in Czech Klišé
Authors CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Hoboken, The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology, p. 1-5, 5 pp. 1. 2021.
Publisher Wiley Blackwell
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00120306
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-1-118-78676-5
Doi http://dx.doi.org/10.1002/9781118786093.iela0054
Keywords (in Czech) klišé; pragmatika; metapragmatika; rétorika; metafora
Keywords in English cliché; pragmatics; metapragmatics; rhetoric; metaphor
Tags rivok, topvydavatel
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Changed: 16/5/2022 09:45.
Abstract
This entry extends the definition of cliché from its traditional understanding as a trite and stereotypical form of linguistic expression to a broader conception of any unoriginal semiotic communicative act based on the non-creative reuse of diverse formal elements that are recognizable from other contexts. The definition stresses the constitutive role of metapragmatic awareness – both its absence on the part of the producer of a cliché and its presence on the part of the recipient, who is thus able to identify the cliché. As shown by current corpus data, cliché may also be subject to a self-reflexive discussion on the level of metadiscourse by its very producer: in this role, it serves as a face-saving mechanism, namely to pre-empt the recipients’ possible negative evaluative reactions.
Abstract (in Czech)
Toto encyklopedické heslo definuje koncept klišé novým způsobem, a to rozšířením jeho tradičního pojetí jako otřepané a stereotypní formy jazykového vyjádření směrem k širšímu pojetí zahrnujícímu jakýkoliv neoriginální sémiotický komunikační akt založený na netvůrčím využití různých formálních elementů, které zjevně pochází z jiného kontextu. Definice zdůrazňuje konstitutivní roli metapragmatického povědomí, a to jak jeho absenci u původce klišé tak i jeho přítomnost na straně příjemce, díky čemuž dochází k identifikaci klišé. Na základě současných korpusových dat je poukázáno, jak se může klišé stát středem verbální autoreflexe a vlastního komentáře - u původce klišé to může sloužit jako mechanismus zachování tváře, např. jako strategie předjímání možné negativní reakce ze strany příjemce.
Links
MUNI/A/1204/2019, interní kód MUName: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II (Acronym: ReComE 2020)
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/A/1376/2020, interní kód MUName: Paradigms, strategies and developments - English lingustics and translation
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 28/3/2024 12:25