Detailed Information on Publication Record
2021
Cliché
CHOVANEC, JanBasic information
Original name
Cliché
Name in Czech
Klišé
Authors
CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Hoboken, The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology, p. 1-5, 5 pp. 1. 2021
Publisher
Wiley Blackwell
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00120306
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-1-118-78676-5
Keywords (in Czech)
klišé; pragmatika; metapragmatika; rétorika; metafora
Keywords in English
cliché; pragmatics; metapragmatics; rhetoric; metaphor
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 16/5/2022 09:45, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn
V originále
This entry extends the definition of cliché from its traditional understanding as a trite and stereotypical form of linguistic expression to a broader conception of any unoriginal semiotic communicative act based on the non-creative reuse of diverse formal elements that are recognizable from other contexts. The definition stresses the constitutive role of metapragmatic awareness – both its absence on the part of the producer of a cliché and its presence on the part of the recipient, who is thus able to identify the cliché. As shown by current corpus data, cliché may also be subject to a self-reflexive discussion on the level of metadiscourse by its very producer: in this role, it serves as a face-saving mechanism, namely to pre-empt the recipients’ possible negative evaluative reactions.
In Czech
Toto encyklopedické heslo definuje koncept klišé novým způsobem, a to rozšířením jeho tradičního pojetí jako otřepané a stereotypní formy jazykového vyjádření směrem k širšímu pojetí zahrnujícímu jakýkoliv neoriginální sémiotický komunikační akt založený na netvůrčím využití různých formálních elementů, které zjevně pochází z jiného kontextu. Definice zdůrazňuje konstitutivní roli metapragmatického povědomí, a to jak jeho absenci u původce klišé tak i jeho přítomnost na straně příjemce, díky čemuž dochází k identifikaci klišé. Na základě současných korpusových dat je poukázáno, jak se může klišé stát středem verbální autoreflexe a vlastního komentáře - u původce klišé to může sloužit jako mechanismus zachování tváře, např. jako strategie předjímání možné negativní reakce ze strany příjemce.
Links
MUNI/A/1204/2019, interní kód MU |
| ||
MUNI/A/1376/2020, interní kód MU |
|