C 2021

Cliché

CHOVANEC, Jan

Basic information

Original name

Cliché

Name in Czech

Klišé

Authors

CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Hoboken, The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology, p. 1-5, 5 pp. 1. 2021

Publisher

Wiley Blackwell

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00120306

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-1-118-78676-5

Keywords (in Czech)

klišé; pragmatika; metapragmatika; rétorika; metafora

Keywords in English

cliché; pragmatics; metapragmatics; rhetoric; metaphor

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/5/2022 09:45, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Abstract

V originále

This entry extends the definition of cliché from its traditional understanding as a trite and stereotypical form of linguistic expression to a broader conception of any unoriginal semiotic communicative act based on the non-creative reuse of diverse formal elements that are recognizable from other contexts. The definition stresses the constitutive role of metapragmatic awareness – both its absence on the part of the producer of a cliché and its presence on the part of the recipient, who is thus able to identify the cliché. As shown by current corpus data, cliché may also be subject to a self-reflexive discussion on the level of metadiscourse by its very producer: in this role, it serves as a face-saving mechanism, namely to pre-empt the recipients’ possible negative evaluative reactions.

In Czech

Toto encyklopedické heslo definuje koncept klišé novým způsobem, a to rozšířením jeho tradičního pojetí jako otřepané a stereotypní formy jazykového vyjádření směrem k širšímu pojetí zahrnujícímu jakýkoliv neoriginální sémiotický komunikační akt založený na netvůrčím využití různých formálních elementů, které zjevně pochází z jiného kontextu. Definice zdůrazňuje konstitutivní roli metapragmatického povědomí, a to jak jeho absenci u původce klišé tak i jeho přítomnost na straně příjemce, díky čemuž dochází k identifikaci klišé. Na základě současných korpusových dat je poukázáno, jak se může klišé stát středem verbální autoreflexe a vlastního komentáře - u původce klišé to může sloužit jako mechanismus zachování tváře, např. jako strategie předjímání možné negativní reakce ze strany příjemce.

Links

MUNI/A/1204/2019, interní kód MU
Name: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II (Acronym: ReComE 2020)
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/A/1376/2020, interní kód MU
Name: Paradigms, strategies and developments - English lingustics and translation
Investor: Masaryk University

Files attached