D 2017

Postoje žáků vybraných základních škol k pěstitelských pracím

ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Postoje žáků vybraných základních škol k pěstitelských pracím

Name in Czech

Postoje žáků vybraných základních škol k pěstitelských pracím

Name (in English)

Attitudes of pupils of selected primary schools to plant growing work

Authors

ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Česká zemědělská univerzita v Praze, Sborník statí z XII. ročníku konference EDUCO na téma: VÝZKUM V PŘÍPRAVĚ UČITELŮ PŘÍRODOVĚDNÝCH, ZEMĚDĚLSKÝCH A PŘÍBUZNÝCH OBORŮ, p. 104-112, 9 pp. 2017

Publisher

Česká zemědělská univerzita v Praze - Institut vzdělávání a poradenství

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00098124

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-213-2784-9

Keywords (in Czech)

pěstitelské práce; základní škola; vysoká škola; postoje

Keywords in English

plant growing work; primary school; college; attitudes

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2018 16:27, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Předkládaná pilotní studie je zaměřena na výzkum postojů žáků českých základních škol k vyučovacímu předmětu pěstitelské práce. Klade si za cíl zjistit zejména rozdíl v postojích z hlediska pohlaví a oblíbeného předmětu. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník s pětistupňovými škálovanými položkami Likertova typu, který byl administrován 151 žákům dvou základních škol. Pomocí faktorové analýzy byly položky rozděleny do čtyř kategorií: oblíbenost a pomůcky; zájem o pěstitelské práce; významnost pěstitelských prací; oblíbenost a náročnost. Celkové skóre postojové části indikovalo pozitivní postoj žáků k vyučovacímu předmětu pěstitelské práce. Vliv pohlaví na postoje žáků k pěstitelským pracím byl nevýznamný – mezi chlapci a dívkami není statisticky významný rozdíl. Vliv oblíbeného předmětu se ukázal jako významný faktor ovlivňující postoje žáků k pěstitelským pracím. V závěru jsou navrženy další možnosti směřování výzkumu v této oblasti.

In English

The pilot study is focused on the investigation of lower secondary school pupils attitudes of Czech to the subject of Plant growing. The partial aims are to find out differences between results with respect to gender and favourite subject. A questtionnaire with 5-point Likert type items was used as a research tool. The sample size contained 151 pupils of two Czech lower secondary schools. By factor analysis the items were distributed into four categories: Popularity and aids; interest in plant growing; the sagnificance of plant growing; popularity and difficulty. The overal score indicated positive pupils´attitudes toward plant growing. The influence of the gender on the attitudes of the pupils to the plant growing was insignificant - there is no statistically significant difference between boys and girls. The influence of a favorite subject has proved to be a significant factor influencing pupils' attitudes towards plant growing. The conclusion includes further possibilities of research in this area.

Links

MUNI/A/1262/2016, interní kód MU
Name: Příprava učitelů zeměpisu a přírodopisu na terénní výuku
Investor: Masaryk University, Category A