HORÁKOVÁ, Jana. Re-co(r)ding the Scene of the Crime. Processing the Ontology of Dissapearance. In Barbara Büscher, Franz Anton Cramer. Fluid Access : Archiving Performance-Based Arts. Hildesheim-Zürich-New York: Georg Olms Verlag, 2017, p. 167-180. Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig Schriften / Publication Series 12. ISBN 978-3-487-15476-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Re-co(r)ding the Scene of the Crime. Processing the Ontology of Dissapearance
Name in Czech Zaznamenávat místo činu. Zpracovávat ontologii mizení
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hildesheim-Zürich-New York, Fluid Access : Archiving Performance-Based Arts, p. 167-180, 14 pp. Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig Schriften / Publication Series 12, 2017.
Publisher Georg Olms Verlag
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00098173
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-3-487-15476-3
Keywords (in Czech) historiografie situovaná v čase; historiografie situovaná v prostoru; media-performance; Proces
Keywords in English time based historigraphy; space based historiography; media-performance; The Trial
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 25/4/2018 08:55.
Abstract
Current debates on media-performance relationship challenge an ability of documentary materials, like photographs, video, film, props, scores, scripts or reviews, to provide a true and an authentic evidence of live events and thus to contribute to our knowledge of historical live arts in general. Another quite recent tendency in media-performance discourse has been led by the belief in an ability of re-enactments of historical performances to overcome limits of inevitably mediated (second-hand) quality of our experience of the historical live arts. The paper 1) contributes to the discourse by a critical overview of certain strategies of transparent mediation of live performance historiography. And 2) it is a report on the experiment on theatre performance’s live-reco(r)ding and real-time transformation. The purpose of the experiment was to challenge the traditional time-based historiography (with its categories of past-present-future) by space-based digital historiography (with its categories of real-time processing, and endless interpretations).
Abstract (in Czech)
Současné debaty o vztahu médií a performance zpochybňují schopnost dokumentárních materiálů, jako fotografie, video, film, rekvizity, scénáře nebo recenze, poskytovat pravdivé a autentické důkazy živých událostí, a tedy přispívat k našemu poznání historických živých umění obecně. Jiná nedávná tendence v diskurzu kolem médií a performance byla spojena s vírou v schopnost znovu-provedení historických performancí překonat omezení nutně zprostředkované (mediované) zkušenosti historických performancí. Studie je příspěvkem do této diskuse kritickým přehledem strategií transparentní mediace živých performancí. Současně se jedná o zprávu o experimentu s živým záznamem živého performance a jeho transformací v reálném čase. Cílem experimentu bylo prozkoumat alternativu k tradiční, v čase situované historiografii (s kategoriemi minulost-přítomnost-budoucnost), v podobě v prostoru situované historiografie (založené na kategoriích zpracování v reálném čase a nekonečné interpretaci).
Links
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 18:54