DOSEDĚL, Tomáš and Tomáš KATRŇÁK. Finanční a nefinanční návratnost vzdělání v době vzdělanostní expanze v České republice (Economic and Non-economic Returns to Higher Education during a Period of Educational Expansion in the Czech Republic). Sociologický časopis. Praha: AV ČR, Sociologický ústav, 2017, vol. 53, No 5, p. 693-718. ISSN 0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.5.361.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Finanční a nefinanční návratnost vzdělání v době vzdělanostní expanze v České republice
Name (in English) Economic and Non-economic Returns to Higher Education during a Period of Educational Expansion in the Czech Republic
Authors DOSEDĚL, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš KATRŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2017, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50401 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW plný text
Impact factor Impact factor: 0.432
RIV identification code RIV/00216224:14230/17:00095151
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.5.361
UT WoS 000414715100002
Keywords (in Czech) návratnost vzdělání; vzdělanostní expanze; inflace vzdělání; technologická změna; lidský kapitál
Keywords in English returns to education; educational expansion; inflation of education; technological change; human capital
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 23/3/2018 10:37.
Abstract
Článek se zabývá návratností vzdělání v průběhu období vzdělanostní expanze v České republice. Autoři analyzovali důsledky vzdělanostní expanze, která proběhla mezi lety 2000 a 2014, a ovlivnila ekonomickou a neekonomickou návratnost vzdělání. Počet lidí s vysokoškolským titulem se mezi lety 2000 a 2014 téměř zdvojnásobil. Autoři zjišťovali, jestli uvedená expanze vedla spíše k inflaci vzdělání na českém trhu práce, nebo zda jsou vysoce vzdělaní lidé díky probíhající technologické změně stále zaměstnatelní v prestižních a dobře placených zaměstnáních. K analýze byla použita data z Výběrového šetření pracovních sil a Informačního systému o průměrném výdělku. Výsledky analýzy podporují teorii technologické změny, návratnost vzdělání v České republice v době vzdělanostní expanze neklesá, ale naopak mírně roste. Český trh práce prochází technologickými změnami a není dosud dostatečně saturován univerzitně vzdělanými zaměstnanci. Stále je dokáže zaměstnat na odpovídajících pozicích s odpovídajícím socioekonomickým statusem a výrazně vyšším platem, a to jak v průběhu, tak po skončení období vzdělanostní expanze.
Abstract (in English)
The article explores returns to education during a period of educational expansion in the Czech Republic. The authors analyse the consequences of the educational expansion that occurred between 2000 and 2014 and its effect on economic and non-economic returns to education. The number of people with a university degree almost doubled between 2000 and 2014 in the Czech Republic. It is analysed whether this caused an inflation of education at the Czech labour market, or whether highly educated people are still employable in prestigious and well-paid jobs due to technological changes. The data used in the analysis are drawn from the Czech Labour Force Survey and the Survey of Average Earnings in the Czech Republic. Both sources support the theory of technological change over the theory of inflation of education. In the Czech Republic, returns to education did not decrease but slightly increased during the period analysed. The Czech labour market is undergoing technological changes. It is therefore not yet sufficiently saturated with university-educated employees and it was capable of offering them jobs with appropriate socioeconomic status, adequate job security, and a substantially higher salary both during and after the period of educational expansion.
Links
GB14-36154G, research and development projectName: Dynamika změny v české společnosti
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 19/9/2024 00:42