V originále
The successful implementation of study disciplines at universities is closely linked with the continuous revising and modulating of study curricula that should reflect both the development of theory in a particular discipline and the specialist requirements of practice, as well as the verification of the graduates’ employment. These trends can be studied, among other things, on the museology and museography branches of tertiary education. The article, centred on museum studies at Masaryk University, Brno, presents the concept and conclusions of combined research carried out in 2016/2017 as a follow-up to curriculum changes. It analyses the influence of the study of museology in Brno on the professional careers of the graduates of one year of distance learning, how it affected their lives and shaped their careers.
In Czech
S uspokojivou realizací univerzitních studijních oborů úzce souvisí průběžné revize a remodulace kurikula studia, odpovídající vývoji oborové teorie i odborným požadavkům praxe, a ověřování uplatnění vlastních absolventů. To můžeme sledovat také na muzeologických a muzeografických oborech terciárního vzdělávání. Článek, zaměřený na obor muzeologie na brněnské Masarykově univerzitě, představuje koncept a závěry smíšené výzkumné sondy realizované 2016/2017 v návaznosti na předchozí kurikulární změny. Sleduje, jaký vliv mělo studium muzeologie v Brně na profesní dráhu jejích absolventů – jednoho ročníku dálkového studia – za jakých okolností vstoupilo do jejich života a jaké dopady vneslo do jejich kariéry.