REDERER, Václav, Štěpán RŮT, Monika JANDOVÁ, Daniel SEIDENGLANZ and Zdeněk TOMEŠ. Železniční reforma ve Velké Británii. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. Edice Železniční reformy, sv. 5. ISBN 978-80-210-8743-9. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Železniční reforma ve Velké Británii
Authors REDERER, Václav, Štěpán RŮT, Monika JANDOVÁ, Daniel SEIDENGLANZ and Zdeněk TOMEŠ.
Edition 1. vyd. Brno, Edice Železniční reformy, sv. 5, 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8743-9
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Changed: 11/3/2023 15:57.
Abstract
Britská železniční reforma je pravděpodobně nejkomplexnější železniční reformou v historii. Její součástí byla úplná vertikální a horizontální separace odvětví a důsledné zavádění konkurence na všech částech produkčního řetězce. Po vice jak dvaceti letech od spuštění reforem je možné vyhodnotit její výsledky. Na jedné straně výrazně vzrostla poptávka i výkony, při současném růstu kvality poskytovaných služeb. Na druhou stranu se jako chybná ukázala privatizace manažera infrastruktury, a jednotkové náklady v odvětví vzrostly. V důsledku toho se britská reforma jeví jako nákladný mix úspěchů a selhání. Klíčová otázka při celkovém zhodnocení zní, které výsledky je možné přičíst čistě reformě, a které výsledky byly způsobeny jinými faktory. Některé ekonometrické studie se snažily tuto otázku zodpovědět, ale řada nejasností přetrvává.
Abstract (in English)
British railway reform is probably one of the most complex railway reforms in history. It contains complete vertical and horizontal separation of the industry and the introduction of competition on all levels of the production chain. After more than twenty years from the start of the reforms it is possible to take stock of the results. On the one hand, there is an undisputed growth of demand in both passenger and freight transport and the significant improvement in the quality of services. On the other hand, the privatization of infrastructure manager was probably a mistake and the unit costs of the industry went surprisingly up. Therefore, the results of British rail reform seem to be a mix of successes and failures. The key question in the assessment of British rail reform is which results can be attributed to the British rail reform and which results were caused by other factors. Some econometric studies tried to answer this question, however many unresolved issues remain.
PrintDisplayed: 28/3/2024 16:27