ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, 2018, vol. 54, No 3, p. 320-337. ISSN 0030-9230. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers
Name in Czech „Za pár „šupů“ jste zradila!“ Pražské jaro pohledem učitelů základních škol
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education, Belgie, 2018, 0030-9230.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Belgium
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.402
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00100760
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884
UT WoS 000428817900006
Keywords (in Czech) učitel; základní škola; pražské jaro; normalizace; Československo; orální historie
Keywords in English primary school; prague Spring; normalisation; Czechoslovakia; oral history
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 12/4/2019 09:01.
Abstract
This study focuses on the everyday operation of primary schools in Czechoslovakia during the so-called Prague Spring and the subsequent communist political clampdown after the invasion by the Warsaw Pact forces. The authors focus primarily on the experiences of teachers, how events in this complex period affected their professional lives, and how the renewal of totalitarian power was reflected in their work. The research is based on oral history as a method which enabled us to acquire unique knowledge concerning the work and life of teachers in the period under study. Findings from extensive archival research are also an important part of the research. These show that during the Prague Spring, as in Czechoslovak society as a whole, the socio-political climate in primary schools relaxed and communist power weakened, as reflected both in school operation and in-class instruction. After the Warsaw Pact invasion in August 1968, the regime became stricter again in schools and elsewhere (similar to before the onset of the Prague Spring). This was manifested especially in the constant control of teachers’ activities during the Prague Spring, in their persecution, and through the increasing emphasis on ideological aspects of teacher training and pupil formation through instruction.
Abstract (in Czech)
Studie se zaměřuje na každodennost základních škol v Československu v období tzv. pražského jara a následného utužování komunistického režimu po invazi vojsk Varšavské smlouvy. Autoři se soustředí zejména na učitele a zejména pak na to, jak události tohoto složitého období zasáhly do jejich profesního života a jak se v práci učitelů projevilo opětovné prosazování totalitní moci. Text vychází z výzkumu realizovaného na základě metody orální historie a studia archivních pramenů. Výsledky ukazují, že podobně jako v celé československé společnosti tak i v prostředí základních škol se během pražského jara projevilo uvolnění společensko-politického klimatu a oslabení vlivu komunistické moci, a to jak v chodu školy, tak přímo ve výuce. Po srpnové invazi vojsk Varšavské smlouvy došlo i ve školách k opětovnému výraznému utužení režimu. To se projevovalo zejména v důsledném prověřování činnosti učitelů v období pražského jara, jejich perzekvováním a zesílením důrazu na ideologickou stránku přípravy učitelů i výchovy žáků ve výuce.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/5/2024 16:48