J 2017

Střídání kódů ve výuce angličtiny u učitelů-expertů pohledem konverzační analýzy

TŮMA, František

Basic information

Original name

Střídání kódů ve výuce angličtiny u učitelů-expertů pohledem konverzační analýzy

Name in Czech

Střídání kódů ve výuce angličtiny u učitelů-expertů pohledem konverzační analýzy

Name (in English)

Code-switching in expert-teachers’ EFL classrooms: A conversation analysis perspective

Authors

TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Slovo a slovesnost, Praha, AV ČR, Ústav pro jazyk český, 2017, 0037-7031

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.226

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00095221

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000418886700001

Keywords (in Czech)

střídání kódů; sekvenční přístup; konverzační analýza; kontextualizační vodítka; interakce ve výuce; vyučování angličtiny jako cizího jazyka

Keywords in English

code-switching; sequential approach; conversation analysis; contextualization cues; classroom interaction; teaching English as a foreign language

Tags

Reviewed
Změněno: 29/3/2018 14:13, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Studie se zabývá střídáním kódů ve výuce angličtiny jako cizího jazyka. Teoreticky a metodologicky studie vychází na Auerově sekvenčním přístupu ke střídání kódů, který používá konverzační analýzu a nahlíží výskyty střídání kódů jako potenciální kontextualizační vodítka. Cílem prezentované analýzy bylo zjistit, jak učitelé a žáci používali ve frontální výuce střídání kódů jako kontextualizační vodítka. Data tvořilo 13 videonahrávek z hodin angličtiny na druhém stupni základní školy. Jednalo se o výuku 13 učitelů-expertů a jejich žáků. Analýza ukázala, že účastníci používali střídání kódů (1) k realizaci odboček, (2) k provádění oprav a (3) k ověření porozumění a zdůraznění toho, co bylo již řečeno. Výstupy analýzy odhalují některé aspekty expertního výkonu ve výuce angličtiny jako cizího jazyka.

In English

The present study addresses the phenomenon of code-switching in English as a foreign language (EFL) classrooms. Theoretically and methodologically, the study builds on Auer’s sequential approach to code-switching, which employs ethnomethodological conversation analysis and views instances of code-switching as potential contextualization cues. The aim of the presented analysis was to uncover how the teachers and pupils used code-switching as a contextualization cue in frontal teaching. The data comprised 13 video-recordings of EFL classes in grades 6–9 conducted in Czech schools. The participants were 13 expert teachers and their pupils (aged 11–15 years). The analysis shows that the participants used code-switching (1) to engage in asides, (2) to conduct repair work and (3) to check understanding and emphasize what was said. The outcomes reveal some aspects of expert performance in teaching English as a foreign language.

Links

GA15-08857S, research and development project
Name: Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole
Investor: Czech Science Foundation

Files attached

SaS-78-2017-4_Tuma_283-304.pdf
Request the author's version of the file