p 2017

Ozvěny Ovidiových Proměn v narativní technice pozdně antických mytologických centonů z Vergilia

OKÁČOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Ozvěny Ovidiových Proměn v narativní technice pozdně antických mytologických centonů z Vergilia

Name (in English)

Echoes of Ovid´s Metamorphoses in the Narrative Technique of Late Antique Mythological Centos from Virgil

Authors

OKÁČOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Roma aurea MMXVII: Ovidiovské kontexty a inspirace. Praha, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14640/17:00098583

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

cento; Vergilius; Ovidius; cyklický narativ; aluze

Keywords in English

cento; Virgil; Ovid; cyclic narrative; allusion
Změněno: 13/3/2019 20:46, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek představil rozmanité způsoby nápodoby Ovidiova díla v pozdně antických centonech z Vergilia, zvláště ve třech mytologických epylliích s motivem proměny (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese), která z Ovidia čerpala nejen po obsahové, ale i technické stránce. Prvky cyklické kompozice, s nimiž se v těchto textech setkáváme, nejsou ani tak žánrovým standardem nebo specifikem centonární techniky jako spíše zřetelnou ozvěnou jednoho z hlavních generativních mechanismů Ovidiova vyprávění v Proměnách.

In English

The paper introduced various ways of imitating Ovid in late antique centos from Virgil, especially in three mythological epyllia with the motif of metamorphosis (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese). These texts were inspired by Ovid both in terms of content and narrative technique. The characteristics of cyclic narrative common to all of them are shown to be clear echoes of one of the most prominent generative mechanisms of Ovid´s narrative in the Metamorphoses rather than features specific to the given genre or the cento technique.