Detailed Information on Publication Record
2017
Ozvěny Ovidiových Proměn v narativní technice pozdně antických mytologických centonů z Vergilia
OKÁČOVÁ, MarieBasic information
Original name
Ozvěny Ovidiových Proměn v narativní technice pozdně antických mytologických centonů z Vergilia
Name (in English)
Echoes of Ovid´s Metamorphoses in the Narrative Technique of Late Antique Mythological Centos from Virgil
Authors
OKÁČOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Roma aurea MMXVII: Ovidiovské kontexty a inspirace. Praha, 2017
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14640/17:00098583
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
cento; Vergilius; Ovidius; cyklický narativ; aluze
Keywords in English
cento; Virgil; Ovid; cyclic narrative; allusion
Tags
Změněno: 13/3/2019 20:46, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představil rozmanité způsoby nápodoby Ovidiova díla v pozdně antických centonech z Vergilia, zvláště ve třech mytologických epylliích s motivem proměny (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese), která z Ovidia čerpala nejen po obsahové, ale i technické stránce. Prvky cyklické kompozice, s nimiž se v těchto textech setkáváme, nejsou ani tak žánrovým standardem nebo specifikem centonární techniky jako spíše zřetelnou ozvěnou jednoho z hlavních generativních mechanismů Ovidiova vyprávění v Proměnách.
In English
The paper introduced various ways of imitating Ovid in late antique centos from Virgil, especially in three mythological epyllia with the motif of metamorphosis (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese). These texts were inspired by Ovid both in terms of content and narrative technique. The characteristics of cyclic narrative common to all of them are shown to be clear echoes of one of the most prominent generative mechanisms of Ovid´s narrative in the Metamorphoses rather than features specific to the given genre or the cento technique.