V originále
Článek se zabývá analýzou struktury kooperativních sítí mezi aktéry cestovního ruchu. Zaměřuje se na síť vztahů vzniklou při participaci na uváření turistického produktu, návštěvnické karty Beskydy Card. Jedná se o velmi aktuální téma, protože účast na různých formách spolupráce může přispět k rozvoji destinace a její konkurenceschopnosti. Cílem tohoto příspěvku je představit strukturu regionální spolupráce a zhodnotit kvantitativní charakteristiky existující sítě. Na druhé straně však příspěvek také upozorňuje, že síťová analýza nemůže postihnout kvalitativní aspekt vztahů. Z tohoto důvodu byly výsledky porovnány s konkrétními zkušenostmi aktérů v oblasti spolupráce, s povahou vztahů a úrovní vzájemné důvěry. Pro zpracování článku byly použity metody analýzy, syntézy a komparace. Pro zjištění vlastností sítě byla aplikována kvantitativní metoda síťové analýzy. Topologie systému byla měřena prostřednictvím hustoty sítě, průměrného stupně a průměrného klastrovacího koeficientu. Pro identifikaci povahy vztahů mezi aktéry byly použity strukturované dotazníky.
In English
The paper deals with the analysis of cooperative network structures among tourism stakeholders. It focuses on the network of relations established due to the participation in the tourism product – the Beskydy card project. It is a highly valuable topic because the participation in various forms of cooperation can contribute to destination development and competitiveness. The aim of this paper is to introduce the structure of regional cooperation and evaluate the quantitative characteristics of the existing network. On the other hand, it highlights that using a network analysis cannot cover the qualitative aspect of the relations. For this reason, the results were compared with the specific experience of the stakeholders in the field of cooperation, the nature of relationships and the level of mutual trust. Methods of analysis, synthesis, and comparison were used. To measure the network characteristics, quantitative network analysis methods are used. The topology of such system is measured by the density of the network, the average degree, and the average clustering coefficient. In order to determine the cooperative relations among stakeholders, structured questionnaires were employed.