HORÁKOVÁ, Martina. The Melancholy of Urban Childhood : Liminality in Madeleine Thien’s Simple Recipes. In Stefan L. Brandt. In-Between : Liminal Spaces in Canadian Literature and Culture. Frankfurt am Main: Peter Lang. s. 187-197. Canadiana. ISBN 978-3-631-73569-5. doi:10.3726/b11899. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Melancholy of Urban Childhood : Liminality in Madeleine Thien’s Simple Recipes
Autoři HORÁKOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Frankfurt am Main, In-Between : Liminal Spaces in Canadian Literature and Culture, od s. 187-197, 11 s. Canadiana, 2017.
Nakladatel Peter Lang
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00098768
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-631-73569-5
Doi http://dx.doi.org/10.3726/b11899
Klíčová slova anglicky liminality; Madeleine Thien; Simple Recipes
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 6. 3. 2018 13:17.
Anotace
This article provides a close reading of Canadian author Madeleine Thien’s collection of short stories Simple Recipes (2001) in order to explore how the concept of liminality can be used to articulate Thien’s characters’ sense of (un)belonging, their identity negotiation and their experiences of transitions. Liminality, in the broader sense of a threshold moment, the period or place in-between, is analyzed from two perspectives: the first is temporal and relates to Thien’s elaborate anatomy of growing up, the transition from childhood to adulthood marked by a sense of loss, abandonment, and grief caused by mostly dysfunctional family relationships. The other kind of liminality relates to her depiction of liminal spaces, both in private and public settings of suburban Vancouver. The relationship between indoor and outdoor space is particularly intricate: while the domestic space is often a source of negative emotions which the young characters long to escape, the cityscape provides a seeming safety and a sense of belonging, particularly for the second generation of characters from immigrant families. Thus I argue that Thien’s stories, by interweaving these two kinds of liminality present specific aesthetics in which most characters find themselves in a transient, restless mode of living, lingering between childhood and adulthood, between indoor/domestic and outdoor/public spaces, and only rarely do they find closure or a resolution. The threshold moments and transitions, in spite of offering a temporary liberation, often lead to a state of melancholy experienced by the characters—a state marked by the difficulty, if not impossibility, to transcend loss, grief and mourning.
Návaznosti
MUNI/A/1065/2016, interní kód MUNázev: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 17:10