Detailed Information on Publication Record
2017
Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice
HABRDLOVÁ, Martina, Michal LUPAČ and Petr VLČEKBasic information
Original name
Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice
Name in Czech
Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice
Name (in English)
Comparison of the PE content of the chosen primary curriculum documents in the Czech Republic, the Republic of Ireland and the Netherlands
Authors
HABRDLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal LUPAČ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr VLČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2017, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/17:00098796
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
kurikulum; kurikulární dokumenty; vzdělávací programy; tělesná výchova; srovnání; komparace; Irsko; Nizozemsko; Česká republika
Keywords in English
curriculum; educational programmes; physical education; comparison; the Republic of Ireland; the Netherlands; the Czech Republic
Tags
Reviewed
Změněno: 2/3/2018 14:19, Dana Nesnídalová
V originále
Studie se zabývá komparací současných kurikulárních dokumentů (zejména vzdělávacích programů) tělesné výchovy pro primární vzdělávání v České republice, Irsku a Nizozemsku. Studie nejprve uvádí čtenáře do širšího kontextu řešené problematiky. Následuje přehledová kapitola, ve které jsou specifikovány výzkumné cíle. Na tomto podkladě je dále popsána metodika srovnávání kurikulárních dokumentů. Následující část nabízí klíčové výsledky provedeného šetření, které byly interpretovány z pohledu revizí kurikula v České republice. Za zásadní pokládají autoři skutečnost, že české kurikulum nemá dostatečně provázané vzdělávací cíle a vzdělávací obsah a dále že cíle tělesné výchovy nejsou srozumitelně definované. Na základě těchto zjištění jsou nastíněna doporučení pro příští revize rámcových vzdělávacích programů.
In English
This study deals with the comparison of current physical education curricular documents (especially education al programmes) of the Czech Republic, the Republic of Ireland and the Netherlands for primary education. In the first part the study introduces the context of the research problem followed by literature review and research goals specification. On this basis, the methodology of the curricular documents comparison is described. The following section provides the key results of the investigation carried out which were interpreted in relation to the Czech curricular revisions. As fundamental the authors find that the goals and the educational content of PE in the Czech curriculum is not congruent and comprehensible. On the basis of the findings some recommendations for future Framework educational programmes revisions are outlined.
Links
MUNI/A/0994/2016, interní kód MU |
|