J 2017

Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice

HABRDLOVÁ, Martina, Michal LUPAČ and Petr VLČEK

Basic information

Original name

Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice

Name in Czech

Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice

Name (in English)

Comparison of the PE content of the chosen primary curriculum documents in the Czech Republic, the Republic of Ireland and the Netherlands

Authors

HABRDLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal LUPAČ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr VLČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2017, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00098796

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

kurikulum; kurikulární dokumenty; vzdělávací programy; tělesná výchova; srovnání; komparace; Irsko; Nizozemsko; Česká republika

Keywords in English

curriculum; educational programmes; physical education; comparison; the Republic of Ireland; the Netherlands; the Czech Republic

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2018 14:19, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Studie se zabývá komparací současných kurikulárních dokumentů (zejména vzdělávacích programů) tělesné výchovy pro primární vzdělávání v České republice, Irsku a Nizozemsku. Studie nejprve uvádí čtenáře do širšího kontextu řešené problematiky. Následuje přehledová kapitola, ve které jsou specifikovány výzkumné cíle. Na tomto podkladě je dále popsána metodika srovnávání kurikulárních dokumentů. Následující část nabízí klíčové výsledky provedeného šetření, které byly interpretovány z pohledu revizí kurikula v České republice. Za zásadní pokládají autoři skutečnost, že české kurikulum nemá dostatečně provázané vzdělávací cíle a vzdělávací obsah a dále že cíle tělesné výchovy nejsou srozumitelně definované. Na základě těchto zjištění jsou nastíněna doporučení pro příští revize rámcových vzdělávacích programů.

In English

This study deals with the comparison of current physical education curricular documents (especially education al programmes) of the Czech Republic, the Republic of Ireland and the Netherlands for primary education. In the first part the study introduces the context of the research problem followed by literature review and research goals specification. On this basis, the methodology of the curricular documents comparison is described. The following section provides the key results of the investigation carried out which were interpreted in relation to the Czech curricular revisions. As fundamental the authors find that the goals and the educational content of PE in the Czech curriculum is not congruent and comprehensible. On the basis of the findings some recommendations for future Framework educational programmes revisions are outlined.

Links

MUNI/A/0994/2016, interní kód MU
Name: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví (Acronym: VOČaZ)
Investor: Masaryk University, Category A