V originále
Tato práce se zabývá fenoménem přetrénování. Sledovány byly dvě výzkumné otázky. První se zabývala vývojem přetrénování napříč jarní sezónou, druhá otázka se věnovala ovlivnitelností této úrovně psychologickými intervencemi: mentálním tréninkem a mindfulness programem. Pro tento výzkum byl vybrán design single-case s několikanásobným baseline napříč participanty. Participanty tohoto výzkumu byli čtyři adolescentní elitní plavci. Na úroveň přetrénování bylo usuzováno na základě sledování změn nálad (POMS), spánku (PSQI), variability srdeční frekvence a plaveckého výkonu. Výsledky se individuálně lišily a není možné je zobecnit. Výsledky jsou v souladu s Modelem rizik a následků přetrénování, podle kterého je přetrénování multifaktoriální proces. Vliv intervencí se rovněž individuálně lišil. Na základě výsledků a rozhovorů s participanty nelze konstatovat, která s intervencí se lépe hodí pro práci s přetrénováním. Velkou roli v tomto ohledu hrály preference plavců a jejich dosavadní zkušenost. V diskuzní části jsou nastíněny možné intervenující faktory: biorytmus, identita, schopnost vnímat vnitřní procesy, motivace, osobnost interventa. Tato studie přispívá k lepšímu pochopení fenoménu přetrénování u populace adolescentních elitních sportovců.
In English
This research is focusing on overtraining phenomena. There were two aims. The first one was to explore progression of overtraining across spring season. The second one was to explore whether this overtraining level could be influenced/decreased by psychological intervention. Two types of intervention took place: psychological skills training and mindfulness programme. For this purpose, the single-case research method was chosen, specifically a multiple baseline across participants design. The level of overtraining was determined by measuring mood variance (POMS), sleep (PSQI), heart rate variability and swimming performance. Results differ individually and are consistent with OT Risks and Outcomes Model. According to this model overtraining is multifactorial process. The impact of interventions was also individually different. It cannot be concluded, whether one type of intervention is more suitable for overtraining than the other one. Variables that could influence our results are discussed, e. g. biorhythm, identity, ability to observe inner experience, motivation and personality of explorer. This study contributes to knowledge of overtraining phenomena among adolescent elite athletes.