D 2017

Accompagner les étudiants dans la lecture de différents types de textes

BAKEŠOVÁ, Václava

Basic information

Original name

Accompagner les étudiants dans la lecture de différents types de textes

Name in Czech

Doprovázení studentů v četbě různých typů textů

Name (in English)

Accompany students in reading different types of texts

Authors

BAKEŠOVÁ, Václava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Plzeň, Texte de spécialié, texte scientifique à l'université. p. 22-26, 5 pp. 2017

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

French

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00098844

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-0761-3

Keywords (in Czech)

čtení; studenti vysokých škol; studijní úkoly komunikace prostřednictvím textů; soustředěné čtení; strukturované čtení

Keywords in English

reading; university students; study assignments communication via texts; focused reading; structured reading

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/3/2018 09:30, doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.

Abstract

V originále

Dans cet article le déclin de l'intéret pour la lecture chez les étudiants universitaires actuels est analysé. Ce fait implique non seulement la question de changer les approches, de reformuler les missions des études et de controler leur réalisation, mais aussi l'objectif d'une nouvelle définition de la communication via les textes et la motivation pour une lecture ciblée et structurée. La "syntaxe" de la lecture personnelle montre que chaque texte doit etre étudié par rapport a d'autres textes comme un mot dans une phrase.

In Czech

V tomto článku zkoumáme pokles zájmu o čtení u současných studentů vysokých škol. Z této skutečnosti vyplývá nejen otázka změny přístupů, nové formulace poslání studia a sledování jejich uskutečňování, ale i cíl nově definovat komunikaci prostřednictvím textů a motivaci k cílenému a strukturovanému čtení. "Syntax" osobního čtení ukazuje, že každý text musí být studován ve vztahu k jiným textům jako slovo ve větě.