VLČKOVÁ, Jana and Milan KUBIATKO. Perception of Genetics by Using of Semantic Differential at High School Students: Preliminary Results. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education. London: iSER Publications, 2018, vol. 14, No 1, p. 311-322. ISSN 1305-8215. Available from: https://dx.doi.org/10.12973/ejmste/79803.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Perception of Genetics by Using of Semantic Differential at High School Students: Preliminary Results
Name in Czech Vnímání genetiky za použití sémantického diferenciálu na středních školách: výsledky předvýzkumu
Authors VLČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milan KUBIATKO (703 Slovakia).
Edition Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, London, iSER Publications, 2018, 1305-8215.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.903 in 2016
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00102138
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.12973/ejmste/79803
UT WoS 000423586100027
Keywords (in Czech) genetika; studenti středních škol; vnímání; sémantický dferenciál
Keywords in English genetics; high school students; perception; semantic differential
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 29/3/2018 12:31.
Abstract
Genetics is one of the very quickly developing disciplines and it influences all living people. Attitudes and perception of this field of science can influence motivation to studying genetics and it can create current or future participation in this topic. The main aim was to find out what high school students perceptions were of genetics by the using of semantic differential. The sample size was created by 102 students. The research tool was semantic differential included 20 seven points’ pairs of adjectives. Data was analysed by the methods descriptive (mean score), inferential (analysis of variance) and also multidimensional statistics (factor analysis). The perception of genetics is slightly positive and in the conclusion are suggested the proposals of further research.
Abstract (in Czech)
Genetika je jednou z rychle se rozvíjejících disciplín a ovlivňuje všechny lidi. Postoje a vnímání tohoto vědního oboru může ovlivnit motivaci ke studiu genetiky a může utvářet současné i budoucí zájem o toto téma. Hlavním cílem studie bylo zjistit, jak žáci středních škol vnímají genetiku. Výzkumný nástroj byl tvořen sémantickým diferenciálem. Výzkumný vzorek sestával ze 102 žáků. Sémantický diferenciál obsahoval 20 sedmistupňových škál tvořených opačnými adjektivy. Data byla analyzována pomocí deskriptivní statistiky (průměr), induktivní statistiky (analýza rozptylu) a pomocí vícerozměrné statistiky (faktorová analýza). Vnímání genetiky je mírně pozitivní. V závěru studie jsou uvedeny návrhy pro další výzkum.
PrintDisplayed: 22/7/2024 18:09