Detailed Information on Publication Record
2017
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
HRUBÁ, LucieBasic information
Original name
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Name (in English)
Social Determinants of High Parental Educational Expectations
Authors
HRUBÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sociológia, Bratislava, 2017, 0049-1225
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50400 5.4 Sociology
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.500
RIV identification code
RIV/00216224:14230/17:00095271
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000417626100001
Keywords in English
educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/3/2018 16:05, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.
In English
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Links
GB14-36154G, research and development project |
|