J 2017

Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů

HRUBÁ, Lucie

Basic information

Original name

Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů

Name (in English)

Social Determinants of High Parental Educational Expectations

Authors

HRUBÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociológia, Bratislava, 2017, 0049-1225

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50400 5.4 Sociology

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.500

RIV identification code

RIV/00216224:14230/17:00095271

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000417626100001

Keywords in English

educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2018 16:05, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.

In English

The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.

Links

GB14-36154G, research and development project
Name: Dynamika změny v české společnosti
Investor: Czech Science Foundation