HRUBÁ, Lucie. Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů (Social Determinants of High Parental Educational Expectations). Sociológia. Bratislava, 2017, vol. 49, No 5, p. 463-481. ISSN 0049-1225.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Name (in English) Social Determinants of High Parental Educational Expectations
Authors HRUBÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociológia, Bratislava, 2017, 0049-1225.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50400 5.4 Sociology
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.500
RIV identification code RIV/00216224:14230/17:00095271
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000417626100001
Keywords in English educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 26/3/2018 16:05.
Abstract
Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Links
GB14-36154G, research and development projectName: Dynamika změny v české společnosti
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 18/8/2024 06:31