ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří CHMELÍK. EduCoM 1.0. Mobilní aplikace pro sběr dat o výukové komunikaci (EduCoM 1.0. Mobile app for data collection in the field of classroom discourse). 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name EduCoM 1.0. Mobilní aplikace pro sběr dat o výukové komunikaci
Name (in English) EduCoM 1.0. Mobile app for data collection in the field of classroom discourse
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří CHMELÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Software
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095273
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; kvantitativní výzkum; indikátory dialogického vyučování; aplikace pro sběr kvantitativních dat
Keywords in English classroom discourse; quantitative research; educational communication; indicators of dialogic teaching; app for quantitative data collection
Technical parameters Verze 1.0. Určeno pro platformu Android (v.6), velikost 22,1 MB, dvojjazyčná verze. Aplikace je šiřitelná pouze se svolením autorů.
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 27/4/2018 11:34.
Abstract
Educational Communication Measuring (EduCoM) je mobilní aplikace pro platformu Android určená pro hromadný sběr dat o výukové komunikaci v prostředí školní třídy. Cílem aplikace je efektivní a levný sběr dat o výukové komunikaci určený pro kvantitativní analýzu. Do aplikace se přes dotykové rozhraní zaznamenávají v reálném čase údaje kvalitativní povahy (např. kvalita žákovských replik) a kvantitativní povahy (např. čas promluvy učitele a žáka). Pozorovatel či pozorovatelé přítomní ve třídě do aplikace zaznamenávají výše uvedené údaje a aplikace následně provádí výpočty o každém žákovi, o učiteli a kumulativní součty pro celou třídu. Výstupem je jednak vizuální přehledné zobrazení, ale především datový soubor ve formátu CSV s jednotlivými indikátory. Aplikace byla vytvořena na základě předchozích výzkumů výukové komunikace (Šeďová, Švaříček, Sedláček, Šalamounová, 2016) a na základě teorie dialogického vyučování (Alexander, 2008). Výhodou aplikace oproti jiným dosud používaným technikám sběru dat je zaprvé velká přesnost údajů (např. délka žákovských odpovědí), zadruhé jednoduchost (po zácviku do teorie jednotlivých sledovaných indikátorů je ovládání aplikace velmi snadné), a zatřetí snadné další zpracování dat (výstupem z aplikace je datový soubor ve formátu CSV určený pro další statistické zpracování dat). Aplikace přímo provádí většinu výpočtů na základě teorie dialogického vyučování. Aplikaci je možné zprovoznit i na mobilním telefonu, ale pro přesné a rychlé zadávání údajů je doporučen tablet. Aplikace nevyžaduje mobilní ani jiné datové připojení, data je možné přenést do jiného počítače až je pozorovatel v dosahu Wi-Fi sítě. Aplikace byla opakovaně testována a následně byla v roce 2017 použita při rozsáhlém a opakovaném sběru dat z více než 40 tříd druhého stupně základní školy (cca 600 žáků). České a anglické ovládání.
Abstract (in English)
Educational Communication Measuring (EduCoM) is a mobile app for the Android platform for data collection about classroom discourse in the classroom. The purpose of the application is to efficiently collect data about classroom discourse for further quantitative analysis. Applications of real-time data of qualitative nature (e.g. quality of utterances) and quantitative nature (e.g. teacher and pupil speaking time) are recorded over the touch interface. The observer or observers present in the class record the above data in the application and the output is a CSV data file with all observed parameters. The application was created on the basis of previous research of classroom discourse (Šeďová, Švaříček, Sedláček, Šalamounová, 2016) and the basis of the theory of dialogical teaching (Alexander, 2008).The advantage of the application compared with other techniques used for data collection is firstly the high accuracy of the data (e.g. the length of pupils' replies), secondly the simplicity (after the training in the theory of the indicators, the measurement can be carried out by everyone) and thirdly smooth processing of the data file for further statistical data processing). The application directly performs most of the calculations based on the theory of dialogical teaching. The application can also be launched on a mobile phone, but a tablet is recommended for accurate and fast data entry. The application does not require a mobile or other data connection, and data can be transferred to another computer when the viewer is within reach of the Wi-Fi network. The application was repeatedly tested and subsequently used in 2017 for extensive and repeated collection of data from more than 40 secondary school classes (about 600 pupils). Czech and English language.
Links
GA17-03643S, research and development projectName: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
PrintDisplayed: 11/6/2024 08:22