J 2019

Using process mining to analyze students' quiz-taking behavior patterns in a learning management system

JUHAŇÁK, Libor, Jiří ZOUNEK and Lucie ROHLÍKOVÁ

Basic information

Original name

Using process mining to analyze students' quiz-taking behavior patterns in a learning management system

Name in Czech

Využití metod process miningu pro analýzu chování studentů při vyplňování testů v online systému pro řízení výuky

Authors

JUHAŇÁK, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie ROHLÍKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Computers in Human Behavior, Pergamon Press, 2019, 0747-5632

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 5.003

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00108773

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000457504100049

Keywords (in Czech)

dolování dat ve vzdělávání; analytika učení; dolování procesních dat; chování při plnění testu; analýza interakce studentů; systém pro řízení výuky

Keywords in English

educational data mining; learning analytics; process mining; quiz-taking behavior; student interaction analysis; learning management system

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/4/2020 21:04, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

The aim of this paper is to explore students’ behavior and interaction patterns in different types of online quiz-based activities within learning management systems (LMS). Analyzing students’ behavior in online learning activities and detecting specific patterns of interaction in LMS is a topic of great interest for the educational data mining (EDM) and learning analytics (LA) research communities. Previous studies have focused primarily on frequency analysis without addressing the temporal aspects of students’ learning behavior. Therefore, we apply a process-oriented approach, investigating perspectives on using process mining methods in the context of online learning and assessment. To explore a broad range of possible student behavior patterns, we analyze students’ interactions in several online quizzes from different courses and with different settings. Using process mining methods, we identify specific types of interaction sequences that shed new light on students’ quiz-taking strategies in LMS. We believe that these findings bring important implications for researchers studying student behavior in online environments as well as practitioners using online quizzes for learning and assessment.

In Czech

Cílem článku je prozkoumat chování a způsoby interakce studentů v různých typech on-line testových aktivit v rámci systému pro řízení výuky (LMS). Problematika analyzování chování studentů v on-line učebních aktivitách a detekování specifických forem interakcí v rámci LMS je intenzivně řešena v rámci výzkumných oblastí označovaných jako dolování dat ve vzdělávání (educational data mining) a analytika učení (learning analytics). Dosavadní studie se však zaměřovaly především na frekvenční analýzy, aniž by se podrobněji zabývaly časovým aspektem chování studentů v průběhu plnění testových aktivit. Z toho důvodu v tomto článku zaujímáme procesně orientovaný přístup a zaměřujeme se na možnosti využití metod dolování procesních dat (process mining) v kontextu on-line učení a hodnocení studijních výsledků. Za účelem prozkoumání široké škály možných vzorců chování analyzujeme interakci studentů v několika on-line testech, které pocházejí z různých kurzů a jsou používány pro různé účely. S využitím metod dolování procesních dat pak identifikujeme specifické typy interakčních sekvencí, které vrhají nové světlo na strategie studentů při vyplňování testů v LMS. Domníváme se, že tato zjištění mají zásadní význam pro výzkumníky, kteří studují chování studentů v on-line prostředí, jakož i pro vzdělavatele v praxi, kteří využívají on-line testy pro účely učení a hodnocení studentů.

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A