NAJVAR, Petr. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika. Univerzita Karlova, 2017, roč. 67, č. 3, s. 219-246. ISSN 0031-3815. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.991.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů
Název česky Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů
Název anglicky Investigation of (the quality) of Teaching: Two approaches compared
Autoři NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00098977
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.991
Klíčová slova česky výzkum výuky; videostudie; obsahově zaměřený přístup; analýza výukových situací; předem strukturovaná reflexe; následně strukturovaná reflexe
Klíčová slova anglicky research into teaching; videostudy; content-orientated approach; analysis of teaching situations; pre-structured reflection; post-structured reflection
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 21. 3. 2018 17:36.
Anotace
Tato studie kontrastivně představuje dva antagonické přístupy ke zkoumání edukačních procesů ve školní výuce. Jedním z nich je tzv. IVŠV videostudie výuky jako reprezentant kvantitativních videostudií (KVS); přístup využívající deduktivní kategoriální systémy k zachycení obsahu a formy vyučování a učení a ke kvantifikujícímu zobecnění vztaženému např. k interakčním vzorcům ve výuce či oborovým a oborovědidaktickým specifikům výuky. Druhým z nich je obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky jako přístup stavějící na induktivním postupu při identifikaci obsahových jader výuky a na kvalitativním hodnocení didaktické kvality výukových situací. Tyto výzkumné přístupy jsou využity pro osvětlení rozdílů v povaze didaktického poznání generovaného postupy stavějícími na tzv. předem strukturované reflexi, ve srovnání s didaktickým poznáním, jež přináší tzv. následně strukturovaná reflexe výuky.
Anotace anglicky
This article presents two antagonistic approaches to the study of educational processes in school teaching. One of them is what is known as the IVŠV video study of teaching as a n instance of quantitative video-studies (KVS); this is an approach that uses deductive category systems to identify the content and form of teaching and learning, and also to produce quantifying generalisation applied e.g. to interactive models in teaching or the subject and subject-didactic specifics of teaching. The second is the content-orientated approach (OZP) to investigating and improving teaching; this is an approach based on an inductive technique in the identification of the content cores of teaching and in qualitative assessment of the didactic quality of teaching situations. These research approaches are then used to explain differences in the character of the didactic knowledge generated by techniques grounded in so-called pre-structured reflection, as compared with didactic understanding (knowledge), generated by so-called post-structured reflection on teaching.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 23:35