SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR and Klára ULIČNÁ. Kazuistiky v transdidaktickém přístupu (Case studies in the transdidactic approach). In Jan Slavík, Jana Stará, Klára Uličná, Petr Najvar. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 11-46. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 44. ISBN 978-80-210-8758-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8768-2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kazuistiky v transdidaktickém přístupu
Name in Czech Kazuistiky v transdidaktickém přístupu
Name (in English) Case studies in the transdidactic approach
Authors SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic).
Edition Brno, Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání, p. 11-46, 36 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 44, 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00098978
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8758-3
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8768-2017
Keywords (in Czech) didaktická kazuistika; klinická věda; transdidaktický výzkum
Keywords in English didactic case study; clinical field; transdidactic research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 5/4/2018 12:44.
Abstract
V první části kapitoly jsou didaktické kazuistiky charakterizovány v širším kontextu klinické vědy, která není záležitostí pouze didaktiky nebo pedagogiky, ale týká se všech akademických disciplín, jejichž poznání je v úplnosti zhodnoceno teprve prostřednictvím příslušné profesní oblasti, typicky lékařství, práva či architektury. Rozdíly v pojetí kazuistik v těchto různých doménách jsou nahlíženy s oporou o rozlišení „technologického a „hermeneutického“ přístupu k výzkumu a jeho vazbám na teorii. Ve druhé části kapitoly je v kondenzované a zestručněné podobě shrnuta linie výkladu transdisciplinárního přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky, jež byla do větších podrobností rozvedena v knize Transdisciplinární didaktika. Cílem tohoto shrnujícího náhledu je nabídnout čtenářům ucelený přehled hlavních bodů, které poskytují argumentační oporu pro transdidaktickou teorii a pro nahlížení na její souvislosti se vzdělávací praxí zachycenou v didaktických kazuistikách. Výklad je veden s oporou o pojmy podrobně objasňované již v knize Transdisciplinární didaktika a zde znovu připomenuté: replikace teoretického konstruktu, instrumentální praxe, obsah vzdělávání, hloubková struktura výuky, didaktická kazuistika, ontodidaktická a psychodidaktická perspektiva a reciprocita perspektiv. Pojmový aparát užívaný v obou knihách je poté přehledně (graficky) shrnut v pojmové mapě transdidaktického přístupu ve třetí části kapitoly.
Abstract (in English)
In the first part of the chapter, the case study is first introduced as a research tool in clinical fields. It is pointed out that the case study is a unique way of capturing professional experience. As such, it can then serve as a very specific means of sharing professional knowledge, especially in clinical fields. In the second part of the chapter, attention is devoted to the case study of instruction as a tool in transdisciplinary research in didactics and also in professional development of teachers. Transdidactic research makes use of the fact that case studies of instruction make it possible to see relational changes in how the learning environment is developed. Case studies of instruction are empirically grounded in facts about instruction and it is how these facts are conceived that influences the conception and development of the case study. Towards the end of this part the Model of deep structure of instruction is introduced as a fundament for the replication of transdidactic theory. The transdidactic approach that makes use of the 3A procedure is also briefly introduced. This part aims to show how case studies of instruction aid to bridge pedagogical theory and practice. The third part of the chapter is in fact simply a map of theoretical concepts that bear relevance in the transdidactic theory. These include content, context and cotext; objectivity, subjectivity and intersubjectivity; content transformation and reciprocity of perspectives; learning environment and learning task, didactic excellence and didactic formalism.
PrintDisplayed: 25/8/2024 17:30