MÁROVÁ, Ivana. Factors influncing secondary school choice in students with specific learning disabilities. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. ICERI2017. IATED, VALENICA, BURJASSOT 46100, SPAIN: IATED Academy, 2017, s. 755-762. ISBN 978-84-697-6957-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Factors influncing secondary school choice in students with specific learning disabilities
Název česky Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení
Autoři MÁROVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání IATED, VALENICA, BURJASSOT 46100, SPAIN, ICERI2017, od s. 755-762, 8 s. 2017.
Nakladatel IATED Academy
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00102146
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-84-697-6957-7
ISSN 2340-1095
UT WoS 000429975300121
Klíčová slova česky volba střední školy; specifické poruchy učení; předprofesní příprava; profesní orientace
Klíčová slova anglicky secondary school choice; specific learning disabilities; prevocational preparation; professional orientation
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 13. 3. 2019 09:49.
Anotace
Presented study deals with factors affecting secondary school choice in students with special educational needs. The aim of the study was to define differences in subjective perception of diverse factors affecting secondary school choice from the view of mainstream students and students with specific learning disabilities. The research sample consisted of 237 students of secondary school (9th graders) from which 110 were mainstream students and 127 students with specific learning disabilities educated in mainstream schools. The results of the research survey showed that the participation of pedagogical staff (ie. class teacher and educational counselor) in the choice of follow-up education, or their influence, was assessed as non-significant. Crucial, in the decision-making process, was a parents’ opinion, with the predominance of mother's opinion. Although the choice of secondary education was one of the students' discussion topics, the peers' opinion was not decisive in choose itself. Within the personal factors, there haven´t been proved the influence of leisure time activities on secondary school choice, nor even the distance of secondary school from place of residence. Still, the research survey confirmed that the choice of secondary school is primarily based on the students interests and aspirations. Statistically significant difference between the groups was observed only in terms of selected personal factors.
Anotace česky
Prezentovaná studie shrnuje poznatky disertačního výzkumu autorky zabývajícího se faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení. Cílem studie bylo vymezení rozdílů v subjektivním hodnocení rozmanitých faktorů ovlivňujících volbu střední školy u žáků intaktních a žáků se specifickými poruchami učení.Výzkumný vzorek sestával z 237 žáků 9. tříd z nichž 110 bylo intaktních žáků 9. tříd a 127 žáků 9. tříd se specifickými poruchami učení. Výsledky šetření prokázaly, že zapojení pedagogických pracovníků (učitelů a výchovných poradců) ve volbě navazujícího vzdělávání bylo studenty hodnoceny jako nesignifikantní. Klíčový, pro proces volby, byl názor rodičů s převahou názoru matky. I když byla volba střední školy diskutována také se spolužáky, pro volbu jako takovou nebyl jejich názor určující. Z hlediska osobních faktorů nebyl prokázán vliv volnočasových aktivit či vzdálenosti střední školy od bydliště coby určující. Výzkumné šetření potvrdilo, že volna střední školy je primárně ovlivněna zájmy a aspiracemi studentů. Statisticky signifikantní rozdíly mezi skupin byly zaznamenány pouze v souvislosti s osobními faktory.
VytisknoutZobrazeno: 31. 8. 2024 11:26