SLEPIČKOVÁ, Lenka a Irena ČERNOCHOVÁ. Individuální vzdělávání jako odpověď na potřeby dítěte? Motivace pro jeho volbu a praktická realizace v českém prostředí. In V. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Individuální vzdělávání jako odpověď na potřeby dítěte? Motivace pro jeho volbu a praktická realizace v českém prostředí
Název česky Individuální vzdělávání jako odpověď na potřeby dítěte? Motivace pro jeho volbu a praktická realizace v českém prostředí
Autoři SLEPIČKOVÁ, Lenka a Irena ČERNOCHOVÁ.
Vydání V. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky individuální vzdělávání; děti s SPU; rodiče a škola
Klíčová slova anglicky individual education; learners with special needs; parents and school
Změnil Změnila: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., učo 42916. Změněno: 2. 1. 2018 20:41.
Anotace
Individuální vzdělávání vyvolává řadu kontroverzí a debat na straně jedné, a málo pozornosti odborné veřejnosti na straně druhé. Jedná o formu vzdělávání, která má narůstající oblibu (což je nutné vnímat v kontextu současných debat o úloze školy ve vzdělávání dětí), a také o formu vzdělávání, která je relevantní pro oblast speciální pedagogiky, protože speciální vzdělávací potřeby dítěte jsou jedním z častých motivů pro její volbu. V příspěvku budou představeny výsledky výzkumu, založeném na hloubkových rozhovorech s deseti rodiči, kteří mají zkušenost s domácím vzděláváním. Zvláštní pozornost je věnována motivaci pro volbu této formy vzdělávání, roli speciálně vzdělávacích potřeb v tomto rozhodnutí a podobnostem mezi rodinami, jako je alternativní životní styl nebo důraz na určité hodnoty. Z výzkumu vyplývá, že rodiny vzdělávající děti doma nejsou izolované, většinou jsou napojeny na další stejně smýšlející rodiny a vytvářejí tak podpůrnou síť, která nejen zprostředkovává informace a ujištění, ale také významně ovlivňuje rozhodování rodičů. Výsledky poukazují také na riziko syndromu vyhoření, které plyne z náročnosti realizace domácího vzdělávání a mnohočetnosti rolí, ve které se rodič-vzdělavatel nachází. 20 Výzkum přináší pohled na zkušenost různých typů rodin, které mají s individuálním vzděláním zkušenost, a opravuje tak některé stereotypy. Individuální vzdělávání zde vystupuje jako důkladně zvažovaná odpověď jak na potřeby dítěte, tak na limity a možnosti spádových škol, nikoli jako výraz radikálního a jednou provždy uskutečněného odmítnutí „systému“ či většinového způsobu života.
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 19:10