Detailed Information on Publication Record
2017
Listening to Art on a Seabed
HORÁKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Listening to Art on a Seabed
Name in Czech
Naslouchání umění na mořském dně
Authors
HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00099049
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000408437300015
Keywords (in Czech)
estetika vodního živlu; umění nových médií; znějící obrazy; komorní hra; Vampyroteuthis infernalis
Keywords in English
water element aesthetics; new media art; sounding images; chamber music; Vampyroteuthis infernalis
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 17/5/2018 17:32, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
The paper addresses Vilém Flusser’s media philosophy, with a focus on his concept of new media art. Since Flusser never wrote a clear definition of new media art, his view must be deduced from remarks spread across his writings. The deduction is based on the assumption that Flusser’s notion of new media art can be set up within the frame of Gaston Bachelard’s water element aesthetics. In the paper, metaphors associated with water and with dreams are used to establish links among such different terms within Flusser’s vocabulary as “sounding images and visible sound” (computed and projected models of collected data), “chamber music” (a metaphor for the endless collective creativity shared within the digital media pool), and “Vampyroteuthis infernalis” (a fantastic creature living in the hostile environment of the oceanic abyss). The aim is to introduce Flusser as an author of an original and visionary aesthetic and of the poetics of new media art.
In Czech
Studie se věnuje mediální filozofii Viléma Flussera se zaměřením na jeho koncept umění nových médií. Jelikož Flusser nikdy nenapsal jasnou definici umění nových médií, musíme ji odvodit z jeho poznámek v různých textech. Dedukce je založena na předpokladu, že Flusserův pojem umění nových médií můžeme definovat v rámci estetiky vodního elementu Gastona Bachelarda. V článku se zaměřuji na metafory spjaté s vodou a snění, které spojují tak odlišné termíny Flusserova slovníku jako "znějící obrazy a viditelný zvuk" (počítačem zpracované a projektované modely kolektivních dat), "komorní hudba" (metafora nekonečné kolektivní kreativity sdílené v rámci bazénu digitálních médií), a "Vampyroteuthis infernalis" (fantastické stvoření žijící v nehostinném prostředí dna oceánů). Cílem je představit Flussera jako autora originální a vizionářské estetiky a poetiky umění nových médií.
Links
MUNI/A/1055/2016, interní kód MU |
|