HORÁKOVÁ, Jana. Listening to Art on a Seabed. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 52, No 1, p. 155-168. ISSN 1212-0391. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-15.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Listening to Art on a Seabed
Name in Czech Naslouchání umění na mořském dně
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00099049
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-15
UT WoS 000408437300015
Keywords (in Czech) estetika vodního živlu; umění nových médií; znějící obrazy; komorní hra; Vampyroteuthis infernalis
Keywords in English water element aesthetics; new media art; sounding images; chamber music; Vampyroteuthis infernalis
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 17/5/2018 17:32.
Abstract
The paper addresses Vilém Flusser’s media philosophy, with a focus on his concept of new media art. Since Flusser never wrote a clear definition of new media art, his view must be deduced from remarks spread across his writings. The deduction is based on the assumption that Flusser’s notion of new media art can be set up within the frame of Gaston Bachelard’s water element aesthetics. In the paper, metaphors associated with water and with dreams are used to establish links among such different terms within Flusser’s vocabulary as “sounding images and visible sound” (computed and projected models of collected data), “chamber music” (a metaphor for the endless collective creativity shared within the digital media pool), and “Vampyroteuthis infernalis” (a fantastic creature living in the hostile environment of the oceanic abyss). The aim is to introduce Flusser as an author of an original and visionary aesthetic and of the poetics of new media art.
Abstract (in Czech)
Studie se věnuje mediální filozofii Viléma Flussera se zaměřením na jeho koncept umění nových médií. Jelikož Flusser nikdy nenapsal jasnou definici umění nových médií, musíme ji odvodit z jeho poznámek v různých textech. Dedukce je založena na předpokladu, že Flusserův pojem umění nových médií můžeme definovat v rámci estetiky vodního elementu Gastona Bachelarda. V článku se zaměřuji na metafory spjaté s vodou a snění, které spojují tak odlišné termíny Flusserova slovníku jako "znějící obrazy a viditelný zvuk" (počítačem zpracované a projektované modely kolektivních dat), "komorní hudba" (metafora nekonečné kolektivní kreativity sdílené v rámci bazénu digitálních médií), a "Vampyroteuthis infernalis" (fantastické stvoření žijící v nehostinném prostředí dna oceánů). Cílem je představit Flussera jako autora originální a vizionářské estetiky a poetiky umění nových médií.
Links
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 28/4/2024 04:49