HORÁKOVÁ, Jana. Listening to Art on a Seabed. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, roč. 52, č. 1, s. 155-168. ISSN 1212-0391. doi:10.5817/MB2017-1-15. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Listening to Art on a Seabed
Název česky Naslouchání umění na mořském dně
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00099049
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-15
UT WoS 000408437300015
Klíčová slova česky estetika vodního živlu; umění nových médií; znějící obrazy; komorní hra; Vampyroteuthis infernalis
Klíčová slova anglicky water element aesthetics; new media art; sounding images; chamber music; Vampyroteuthis infernalis
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 17. 5. 2018 17:32.
Anotace
The paper addresses Vilém Flusser’s media philosophy, with a focus on his concept of new media art. Since Flusser never wrote a clear definition of new media art, his view must be deduced from remarks spread across his writings. The deduction is based on the assumption that Flusser’s notion of new media art can be set up within the frame of Gaston Bachelard’s water element aesthetics. In the paper, metaphors associated with water and with dreams are used to establish links among such different terms within Flusser’s vocabulary as “sounding images and visible sound” (computed and projected models of collected data), “chamber music” (a metaphor for the endless collective creativity shared within the digital media pool), and “Vampyroteuthis infernalis” (a fantastic creature living in the hostile environment of the oceanic abyss). The aim is to introduce Flusser as an author of an original and visionary aesthetic and of the poetics of new media art.
Anotace česky
Studie se věnuje mediální filozofii Viléma Flussera se zaměřením na jeho koncept umění nových médií. Jelikož Flusser nikdy nenapsal jasnou definici umění nových médií, musíme ji odvodit z jeho poznámek v různých textech. Dedukce je založena na předpokladu, že Flusserův pojem umění nových médií můžeme definovat v rámci estetiky vodního elementu Gastona Bachelarda. V článku se zaměřuji na metafory spjaté s vodou a snění, které spojují tak odlišné termíny Flusserova slovníku jako "znějící obrazy a viditelný zvuk" (počítačem zpracované a projektované modely kolektivních dat), "komorní hudba" (metafora nekonečné kolektivní kreativity sdílené v rámci bazénu digitálních médií), a "Vampyroteuthis infernalis" (fantastické stvoření žijící v nehostinném prostředí dna oceánů). Cílem je představit Flussera jako autora originální a vizionářské estetiky a poetiky umění nových médií.
Návaznosti
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 11:02