HORÁKOVÁ, Jana. Golem dnes. Programování excesu / Golem Today. Excess Programming (Golem Today. Excess Programming). In Hranice technicky možného. Ke vztahu umění a techniky. Workshop v rámci Performance Philosophy 2017. Project Golem – Uncanny Acts of Creation between Art, Philosophy and Technology. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Golem dnes. Programování excesu / Golem Today. Excess Programming
Name (in English) Golem Today. Excess Programming
Authors HORÁKOVÁ, Jana.
Edition Hranice technicky možného. Ke vztahu umění a techniky. Workshop v rámci Performance Philosophy 2017. Project Golem – Uncanny Acts of Creation between Art, Philosophy and Technology, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) filozofie performance; umění; technika; programování; exces; Golem
Keywords in English Performance Philosophy; art; technology; programming; excess; Golem
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Changed: 4/1/2018 10:15.
Abstract
Příspěvek rozvíjí předpoklad, že počítače a počítačové sítě jsou Golem věku informací. Příklady tvořivých a kritických zkoumání techno-logiky informační společnosti jsou proto interpretovány jako rekonstrukce legendy o Golemovi. Důraz je kladen na umělecké taktiky, které nám umožňují překročit hranice "technicky možného" (tj. omezení utilitární logiky informační společnosti). Příklady uměleckého průzkumu limitů a virtualizací dnešní dominantní technologie, v podobě uměleckých virů nebo umění glitche, jsou interpretovány jako metafory autonomie, neposlušnosti nebo dysfunkce dnešních Golemů/techniky.
Abstract (in English)
The contribution develops an assumption that computers and the computer networks are the Golem of an Information Age. Therefore, examples of creative and critical explorations of the Information Society’s techno-logic are interpreted as re-enactments of the Golem legend. The focus is on artistic tactics that enable us to cross boundaries of ´technically possible´ (i. e. the limits of an utilitarian logic of the information society). The examples of artistic explorations of limits and virtualities of today's dominant technology, in forms of artistic viruses or glitch art, are interpreted as metaphors of an autonomy, disobedience, or dysfunction of the Golem/technology of today.
Links
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 15:53