Edition
Novaja rusistika, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-4950
V originále
Avtor nastojaščej staťji analizirujet koncepciju Goŕkogo v treťjem tome proizvedenija T. G. Masarika Rossija i Jevropa. Masarik stavit Goŕkogo meždu Tolstym, Dostojevskim i Čechovym, predstavljaja ego kak oponenta odnostoronnego, voljuntaristskogo modernizma s ego kuľtom nasilija irracionalizmom i iskusstvennogo, giperbolizirovannogo sjužeta.
In Czech
Autor přítomné stati analyzuje koncepci Gorkého v třetím svazku díla T. G. Masaryka Rusko a Evropa. Masaryk staví Gorkého mezi Tolstého, Dostojevského a Čechova a prezentuje ho jako oponenta jednostranného, voluntaristického modernismu s jeho kultem násilí a iracionalismu a umělého, hyperbolizovaného syžetu.
In English
The author of the present article deals with Masaryk’s conception of Maxim Gorky in the third volume of his Russia and Europe. Masaryk situates Gorky between Tolstoy, Dostoevsky, and Chekhov, presenting him as an opponent of one-sided, voluntaristic modernism with its cult of violence, irrationalism and artificial, hyperbolized plot.