STRAKA, Ondřej, Hynek CÍGLER, Michal JABŮREK and Šárka PORTEŠOVÁ. Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice (TIM3–5) (Test for Identifying Gifted Students in Mathematics (TIM3–5)). In Psychologická diagnostika Brno 2017. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice (TIM3–5)
Name in Czech Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice (TIM3–5)
Name (in English) Test for Identifying Gifted Students in Mathematics (TIM3–5)
Authors STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hynek CÍGLER (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Psychologická diagnostika Brno 2017, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/17:00099101
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) Matematické schopnosti; nadané děti; vývoj testu; Raschův model
Keywords in English Math ability; gifted children; test development; Rasch model
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 23/3/2018 14:04.
Abstract
Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice (TIM3-5) vyvinul odborný tým z Centra rozvoje nadaných dětí a Katedry psychologie FSS MU. Jde o standardizovanou psychodiagnostickou metodu pro měření matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.–5. tříd základní školy, po doplnění o další informace (například komplexní intelektové vyšetření) je velmi užitečný při diagnostice mimořádného matematického nadání. Test je k dispozici ve dvou paralelních formách, které mohou být administrovány individuálně nebo skupinově (tužka-papír). Vzhledem k vysoké obtížnosti však není vhodný pro plošné testování celých školních tříd. V příspěvku představíme teoretická východiska testu a nastíníme, v čem se podobá dalším metodám a postupům, obvykle používaným při identifikaci mimořádného nadání, a v čem je naopak v našich podmínkách unikátní. Dále prezentujeme vybrané psychometrické charakteristiky, s důrazem na ty, z nichž vyplývají zjevné a laikům srozumitelné závěry pro diagnostickou práci s testem.
Abstract (in English)
Test for Identifying Gifted Students in Mathematics (TIM3–5) has been developed by a team from the Center for Gifted Children Development and the Department of Psychology of the Faculty of Social Studies at Masaryk University. It is a standardized psychodiagnostic method for measuring mathematical abilities in the average and above average level of pupils from 3.-5. grades of primary school, in combination with additional information (for example from comprehensive intellectual examination) is very useful in diagnosing giftedness in area of mathematic. The test has two parallel forms, which can be administered individually or in group (in paper-pencil form). However, due to the high difficulty, it is not suitable for testing of all pupils from class. In our speech, we are going to introduce the theoretical background of the test and outline how it resembles other methods and procedures commonly used in identifying giftedness, and on the contrary - what is unique for our test. We are also going to introduce selected psychometric characteristics, with emphasis on those that give clear and understandable conclusions for diagnostic work with the test.
Links
MUNI/A/1340/2016, interní kód MUName: Komplexní přístup k diagnostice mimořádného nadání s důrazem na zapojení pedagogů
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/7/2024 18:13