Detailed Information on Publication Record
2017
Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu
CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA and Šárka PORTEŠOVÁBasic information
Original name
Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu
Name (in English)
Psychometric analysis TIM3–5 – Test for Identifying Gifted Students in Mathematics
Authors
CÍGLER, Hynek (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej STRAKA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 77 pp. Verze 1.0, 2017
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/17:00099110
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-210-8827-6
Keywords (in Czech)
matematické schopnosti; IRT; testová příručka; Teorie odpovědi na položku; Raschův model; psychologická diagnostika; matematické nadání; nadání
Keywords in English
math ability; IRT; test manual; Item Response Theory; Rasch model; psychological assessment; math giftedness; giftedness
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/2/2018 16:47, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Test TIM3-5 je diagnostický nástroj určený pro zjišťování matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.-5. tříd základních škol. Protože při vývoji testu byly použity některé pokročilé psychometrické postupy, které se jinak v české psychologické praxi využívají spíše sporadicky nebo vůbec, vytvořili jsme tuto publikaci, ve které vybrané psychometrické analýzy podrobně popisujeme. Kniha je samozřejmě na prvním místě určena čtenářům, kteří se zajímají o práci se samotným testem TIM3 -5. Jako vhodný zdroj informací ale poslouží i pro psychometriky, kognitivní vědce, statistiky a odborníky v příbuzných oborech, kteří se potřebují blíže seznámit s praktickým využitím Raschovských modelů, s tvorbou paralelních testových forem a jejich vyrovnáním, s DIF analýzou a s pokročilejšími způsoby výpočtu reliability, opírajícími se o teorii odpovědi na položku. Publikace se rovněž dále zabývá vztahem matematického nadání a jednotlivých faktorů inteligence ve smyslu, v jakém je vymezuje CHC teorie kognitivních schopností.
In English
The TIM 3-5 test is an assessment tool designed to measure mathematical abilities in the above-average children of grades 3 through 5. Because some advanced psychometric procedures, rarely employed in psychological practice in Czechia, were used during the test development, we have written this book, in which we describe selected psychometric analyses in detail. In the first place, this e-book is, of course, intended for those readers, who are interested in working with the test TIM3 -5 itself. However, it may serve as a useful information source also for psychometricians, cognitive scientists, statisticians and professionals in related fields, who need to better acquaint themselves with practical use of Rasch models, with development of parallel test forms and their equating, with DIF analysis and with advanced methods of computation of reliability, which support themselves by the item response theory. The publication also deals with the relationship of mathematical giftedness and particular intelligence factors as specified by the CHC theory of cognitive abilities.
Links
MUNI/A/1340/2016, interní kód MU |
|