B 2017

Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu

CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA and Šárka PORTEŠOVÁ

Basic information

Original name

Psychometrická analýza TIM3–5 – Testu pro identifikaci nadaných žáků v matematice pro 3.–5. třídu

Name (in English)

Psychometric analysis TIM3–5 – Test for Identifying Gifted Students in Mathematics

Authors

CÍGLER, Hynek (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej STRAKA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 77 pp. Verze 1.0, 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/17:00099110

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-8827-6

Keywords (in Czech)

matematické schopnosti; IRT; testová příručka; Teorie odpovědi na položku; Raschův model; psychologická diagnostika; matematické nadání; nadání

Keywords in English

math ability; IRT; test manual; Item Response Theory; Rasch model; psychological assessment; math giftedness; giftedness

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 26/2/2018 16:47, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Test TIM3-5 je diagnostický nástroj určený pro zjišťování matematických schopností v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.-5. tříd základních škol. Protože při vývoji testu byly použity některé pokročilé psychometrické postupy, které se jinak v české psychologické praxi využívají spíše sporadicky nebo vůbec, vytvořili jsme tuto publikaci, ve které vybrané psychometrické analýzy podrobně popisujeme. Kniha je samozřejmě na prvním místě určena čtenářům, kteří se zajímají o práci se samotným testem TIM3 -5. Jako vhodný zdroj informací ale poslouží i pro psychometriky, kognitivní vědce, statistiky a odborníky v příbuzných oborech, kteří se potřebují blíže seznámit s praktickým využitím Raschovských modelů, s tvorbou paralelních testových forem a jejich vyrovnáním, s DIF analýzou a s pokročilejšími způsoby výpočtu reliability, opírajícími se o teorii odpovědi na položku. Publikace se rovněž dále zabývá vztahem matematického nadání a jednotlivých faktorů inteligence ve smyslu, v jakém je vymezuje CHC teorie kognitivních schopností.

In English

The TIM 3-5 test is an assessment tool designed to measure mathematical abilities in the above-average children of grades 3 through 5. Because some advanced psychometric procedures, rarely employed in psychological practice in Czechia, were used during the test development, we have written this book, in which we describe selected psychometric analyses in detail. In the first place, this e-book is, of course, intended for those readers, who are interested in working with the test TIM3 -5 itself. However, it may serve as a useful information source also for psychometricians, cognitive scientists, statisticians and professionals in related fields, who need to better acquaint themselves with practical use of Rasch models, with development of parallel test forms and their equating, with DIF analysis and with advanced methods of computation of reliability, which support themselves by the item response theory. The publication also deals with the relationship of mathematical giftedness and particular intelligence factors as specified by the CHC theory of cognitive abilities.

Links

MUNI/A/1340/2016, interní kód MU
Name: Komplexní přístup k diagnostice mimořádného nadání s důrazem na zapojení pedagogů
Investor: Masaryk University, Category A