p 2017

Minimal music jako problém figury a pozadí

FLAŠAR, Martin

Basic information

Original name

Minimal music jako problém figury a pozadí

Name (in English)

Minimal music as a Problem of Figure and Background

Authors

FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Serialita a repetícia ako tvorivé princípy integrovaného umeleckého diela, 18.-19. 5. 2017, VŠVU, Bratislava, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00099118

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

time; loop; repetition; minimalism; serialism; point; surface; color; figure; background; Gestalt psychology; O. Messiaen; I. Xenakis; J.- F. Lyotard; M. Nyman

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/4/2018 17:02, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Když se v 60. letech v USA objevily první tendence práce s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o daleko více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením dnes minimal music podstupuje proces objektivizace, kdy motorické plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.

In English

When the first music and sound loops trends appeared in the 1960s USA, there was much more at stake than simple substitution of an evolutionary type of music by a nonevolutionary, relatively static structure. The influence of Eastern Zen Buddhism on the American experimental music scene marked a shift from listening to the intentional music typical of Western culture, to freeing stream of consciousness typical of meditation techniques. Thus the key to understanding minimal music lies in psychological processes that endeavour to eliminate perception of the flow of time and dismantling of intentional listening. From this perspective we can understand minimal music more as functional music that inverts the standard schema relating figure to background in the Western European musical tradition. In contrast to this original designation, minimal music is today undergoing a process of objectization, with its motoric pattern shortened to the extent of traditional musical themes, thus merging into the tradition of melodic/harmonic composition.

Links

MUNI/A/1055/2016, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A