Detailed Information on Publication Record
2017
Minimal music jako problém figury a pozadí
FLAŠAR, MartinBasic information
Original name
Minimal music jako problém figury a pozadí
Name (in English)
Minimal music as a Problem of Figure and Background
Authors
FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Serialita a repetícia ako tvorivé princípy integrovaného umeleckého diela, 18.-19. 5. 2017, VŠVU, Bratislava, 2017
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00099118
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
time; loop; repetition; minimalism; serialism; point; surface; color; figure; background; Gestalt psychology; O. Messiaen; I. Xenakis; J.- F. Lyotard; M. Nyman
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 17/4/2018 17:02, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence práce s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o daleko více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením dnes minimal music podstupuje proces objektivizace, kdy motorické plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
In English
When the first music and sound loops trends appeared in the 1960s USA, there was much more at stake than simple substitution of an evolutionary type of music by a nonevolutionary, relatively static structure. The influence of Eastern Zen Buddhism on the American experimental music scene marked a shift from listening to the intentional music typical of Western culture, to freeing stream of consciousness typical of meditation techniques. Thus the key to understanding minimal music lies in psychological processes that endeavour to eliminate perception of the flow of time and dismantling of intentional listening. From this perspective we can understand minimal music more as functional music that inverts the standard schema relating figure to background in the Western European musical tradition. In contrast to this original designation, minimal music is today undergoing a process of objectization, with its motoric pattern shortened to the extent of traditional musical themes, thus merging into the tradition of melodic/harmonic composition.
Links
MUNI/A/1055/2016, interní kód MU |
|