FLAŠAR, Martin. Technology or Theology? Music Beyond Technology. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, roč. 52, č. 1, s. 63-68. ISSN 1212-0391. doi:10.5817/MB2017-1-6. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Technology or Theology? Music Beyond Technology
Autoři FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00099123
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-6
UT WoS 000408437300006
Klíčová slova anglicky 20th century music; technology; electronic media; avant-garde; Martin Heidegger; Iannis Xenakis; György Ligeti; Pierre Boulez; Petr Nikl
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 25. 4. 2018 08:58.
Anotace
In different times of 20th century technology played various roles in fulfilling listeners’ and authors’ expectations. The whole process reached its peak certainly in the post-war music development when technology was perceived either as a threat or a way to salvation of the contemporary music. The most remarkable problem represented a buying on future’s credit. Leaders of European and American avant-garde swore on the future as the only guarantee of the contemporary music authenticity unmasking the obsolescence of yesterday’s music. Not all composers were excited by technological possibilities of electronic media and left the optimistic mainstream sooner than others. Can music exist without technology? Can technology be possibly abandoned by composers and artists? And under what conditions?
Návaznosti
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 08:15