M 2017

South meets North : Italian music in transalpine regions during the 17th and 18th centuries

PERUTKOVÁ, Jana and Vladimír MAŇAS

Basic information

Original name

South meets North : Italian music in transalpine regions during the 17th and 18th centuries

Name in Czech

Jih potkává sever : italská hudba v zaalpském prostoru v 17. a 18. století

Authors

PERUTKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vladimír MAŇAS (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

2017

Other information

Language

English

Type of outcome

Uspořádání konference

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00099138

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Itálie; hudební vlivy; Evropa; barokní hudba

Keywords in English

Italy; musical influences; Europe; baroque music

Tags

International impact
Změněno: 18/4/2018 10:19, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

During the 17th and 18th centuries, Italian influence dominated in instrumental and liturgical music, as well as in opera. Italian musical forms served as examples for local composers, not only within the Habsburg Empire, but also in German lands (including Protestant areas), the Kingdom of Poland, the Nordic countries, and England. The Kingdom of France represents a unique case where resistance alternated with permeation. The circulation of this Italian and Italianate repertoire via individual musicians, church orders, nobles, and travelling music-lovers, as well as issues of performance practice, will all be of key importance at the colloquium.

In Czech

Během 17. a 18. století dominoval italský vliv v instrumentální a liturgické hudbě i v opeře. Italské hudební formy sloužily jako příklady pro místní skladatele nejen v habsburské monarchii, ale i v německých zemích (včetně protestantských oblastí), v Polsku, v severských zemích a v Anglii. Francouzské království představuje jedinečný případ, kdy se odpor střídá s pronikáním. Cirkulace tohoto italského vlivu a italského repertoáru prostřednictvím jednotlivých hudebníků, církevních objednávek, šlechticů a cestovatelů, stejně jako otázky provozovací praxe byly hlavním tématem colloquia.

Links

MUNI/A/1055/2016, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A