PERUTKOVÁ, Jana. Die glückliche Vorbedeutung und Aristheus : zwei unbekannte deutschsprachige Opern im Jahre 1741 zwischen Wien und Graz (Die glückliche Vorbedeutung and Aristheus : two unknown German-speaking operas in 1741 between Vienna and Graz). In South meets North: Italian music in transalpine regions during the 17th and 18th centuries, 23.-25. 10. 2017, Brno. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Die glückliche Vorbedeutung und Aristheus : zwei unbekannte deutschsprachige Opern im Jahre 1741 zwischen Wien und Graz
Name in Czech Die glückliche Vorbedeutung a Aristheus : dvě neznámé německojazyčné opery v roce 1741 mezi Vídní a Grazem
Name (in English) Die glückliche Vorbedeutung and Aristheus : two unknown German-speaking operas in 1741 between Vienna and Graz
Authors PERUTKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition South meets North: Italian music in transalpine regions during the 17th and 18th centuries, 23.-25. 10. 2017, Brno, 2017.
Other information
Original language German
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00099139
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Opera; Kärntnertortheater; vídeňský dvůr v 1. polovině 18. století
Keywords in English Opera; Kärntnertortheater; Viennese court in the first half of the 18th century
Tags 18th Century, aristokracy, baroque music, opera seria, pasticcio, rivok, Vienna
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 16/4/2018 16:56.
Abstract
Der Herrschaft des Kaisers Karl VI. ist die Blütezeit des italienischen dramma per musica in der gesamten Habsburgermonarchie geworden. Eine auffallende Tatsache ist, dass es nach seinem Tod am 20. Oktober in 1740 zu einem plötzlichen Anstieg dieser Gattung im Jahre 1741 in deutscher Sprache kam.
Abstract (in Czech)
Panování císaře Karla VI. se stalo dobou rozkvětu italské opery seria v celé habsburské monarchii. Je pozoruhodné, že po jeho smrti došlo v roce 1741k náhlému vzestupu tohoto žánru v němčině.
Abstract (in English)
The reign of Emperor Karl VI. has become the heyday of the Italian dramma per musica throughout the Habsburg monarchy. A striking fact is that it came after his death on 20 October in 1740 to a sudden rise of this genre in 1741 in German language.
Links
MUNI/A/1055/2016, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část IV.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/7/2024 20:32